Websites MKB bedrijven hopeloos verouderd

29-07-2013 MKB bedrijven missen kansen in het vinden van nieuwe klanten, doordat de websites van deze bedrijven zijn verouderd en onvoldoende scoren op vindbaarheid.

Dat blijkt uit de MKB Online Monitor, een halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van DTG onder ruim 1.000 ondernemers in het MKB. Uit dit onderzoek blijkt dat een kwart van het MKB een website heeft die ouder is dan vier jaar en 28% zelfs helemaal geen bedrijfswebsite heeft.


Bijna 37% van de MKB bedrijven in Nederland geeft aan binnen twee jaar te investeren in een nieuwe website.Uit gesprekken met deze ondernemers blijkt dat 51% de bouw van hun website wil uitbesteden, 19% van de ondernemers de website zelf gaat bouwen en 30% de bouw bij familie, vrienden of kennissen neerlegt. De gemiddelde prijs die een MKB'er betaalt voor een nieuwe website is EUR 1.982,- en de maandelijkse kosten voor onderhoud, hosting en overige diensten bedragen ongeveer EUR 40,- per maand.

Tijdgebrek
"Dat MKB ondernemers een website nodig hebben, realiseren zij zich bijna altijd", aldus Erik Hoekstra, CEO van DTG. "Maar als je doorvraagt of de website bijvoorbeeld ook op een smartphone goed te bekijken is en of de site goed vindbaar is, dan is dat vaak een brug te ver. Als ondernemers een website laten bouwen, moet deze direct geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en goed leesbaar zijn op smartphones."

Vriendendienst
Professioneel advies MKB bedrijven besteden de bouw van de website uit omdat ze zelf geen tijd hebben en omdat het hen aan online expertise ontbreekt. Voor advies hechten de meeste ondernemers veel waarde aan het advies van collega's (41%) en vrienden en familie (36%). Slechts 36% van de MKB'ers gaat eerst in gesprek met een professioneel adviseur. "Nog altijd wordt ruim 20% van de websites door een goede bekende van de ondernemer gemaakt. Een grote groep ondernemers mist daardoor belangrijke kansen als het gaat om de vindbaarheid van zijn bedrijf op internet en het bereiken van nieuwe klanten, aldus Erik Hoekstra".

Meest gezochte informatie tijdens oriëntatie naar nieuwe website:
• Voorbeelden van andere websites (39%)
• De beschikbare functionaliteiten van een website (37%)
• Design en vormgeving van een website (33%)

De drie belangrijkste aspecten bij de keuze voor een aanbieder zijn:
• Service/ondersteuning aanbieder (59%)
• Kosten (57%)
• Mogelijkheid om zelf eenvoudig, 24/7 aanpassingen te kunnen doen (47%)

Bron: installatie.nl

Eerder door u bekeken

Top Gasnormen

Contact Gas & Water

(015) 2 690 234

bi@nen.nl