Autobouwers en oliegiganten willen verbrandingsmotor redden

30-11-2017 Grote autofabrikanten als Ford en Fiat Chrysler Automobiles proberen samen met de oliegiganten Shell, BP en Exxon Mobil de van alle kanten belaagde verbrandingsmotor te redden.

Het redmiddel is een innovatieve high-tech motorolie die de prestaties van de motor verder op moet voeren waardoor de auto’s toch nog kunnen blijven voldoen aan de steeds striktere milieuregels. "Het is werkelijk van het grootste belang dat we er alles uitpersen. De verbrandingsmotor gaat nog vele jaren mee," zegt Andrew Hepher, een hoge manager op het gebied van technologie bij Shell in The Wall Street Journal.

De Amerikaanse krant wijt een lang verhaal aan de vele bedreigingen die er boven de verbrandingsmotor hangen, niet in de laatste plaats hier in Europa waar de Europese Commissie net vorige week weer nieuwe doelstellingen voor het terugdringen van de CO2-vervuiling van personenauto's heeft aangekondigd. "De autofabrikanten reageren daarop door meer elektrische auto's uit te brengen. General Motors heeft weer aangekondigd dat het over een jaar of tien een miljoen EV's hoopt te verkopen. Oliebedrijven investeren tegenwoordig ook in de oplaadstructuur. Maar al die activiteiten met elektrische auto's vormen maar een fractie van de omzet. De meeste bedrijven gaan er van uit dat de verbrandingsmotor nog decennia lang zal blijven bestaan," schrijft de WSJ.

Nieuwe motorolie
Waarom werken de olie- en auto-industrie samen aan een nieuwe motorolie die dunner en meer stabiel moet zijn dan wat er momenteel op de markt is. "Als we de motorprestaties met een paar procent kunnen verbeteren, dan is dat heel erg de moeite waard," zegt Dave Hall van Castrol, de oliedivisie van BP.

"Autofabrikanten hebben er alles voor over om betere motorolies op de markt te brengen," zegt Hepher van Shell. De bedrijven gaan er vanuit dat een nieuwe zogenaamde 0W-16 motorolie begin volgend jaar in de VS op de markt kan komen en plannen een nog lichtere versie 0W-08 voor het midden van de jaren 2020. Want dan zal de verbrandingsmotor in ieder geval nog niet zijn verdwenen, zegt de WSJ daarbij.

Eerder door u bekeken

Top normen Machinebouw

Contactgegevens

Voor meer informatie neem contact met ons op:

(015) 2 690 180

advies.machinebouw@nen.nl

Contact adviespunt Machinebouw

Voor uw vragen over onder andere CE-markering, productaansprakelijkheid, risicobeoordeling, de gebruiksaanwijzing, het technisch dossier, eisen voor niet-voltooide machines en de verklaring van overeenstemming bent u bij ons aan het juiste adres.



015 2 690 180

advies.machinebouw@nen.nl