Chauffeur is belangrijkste factor voor brandstofbesparing

28-08-2013 Voor transportbedrijven is brandstof een belangrijke kostenpost. Door chauffeurs met een minder zuinige rijstijl te trainen, kan het brandstofverbruik verlaagd worden. Net als de CO2-uitstoot.

Vrachtautofabrikant Scania heeft een programma ontwikkeld om chauffeurs van klanten zo goed mogelijk met de vrachtauto om te leren gaan. Het doel is het brandstofverbruik van de vrachtauto zo ver mogelijk omlaag te krijgen. Er wordt dan ook minder CO2 uitgestoten.



Een chauffeur krijgt op de zogeheten Ecolution-training tal van tips en wordt daarna nog een jaar lang begeleid door een coach. Die volgt onder andere de verbruiksontwikkeling van de chauffeur. In een testronde die de chauffeurs tijdens de training rijden, is een brandstofbesparing van maar liefst 20 procent gemeten bij chauffeurs met een weinig zuinige rijstijl.

Een journalist van de vaktitel Transport en Logistiek liet zich bij Scania de fijne kneepjes van efficiënt rijden bijbrengen. Een aantal tips.

Tips voor zuinig rijden
• De handplaatsing aan het stuur moet ongeveer ‘kwart voor drie’ zijn. Anders loopt de chauffeur het risico onderuit te zakken. En dat is geen actieve stuurhouding

• Gebruik de motorrem vooral tijdens afdalingen, maar niet als alternatief voor de voetrem. Anders slijten de banden onevenredig hard

• Hoge snelheid is taboe. Testchauffeurs hebben vastgesteld dat de tijdsbesparing gering is als een chauffeur 89 kilomter per uur rijdt in plaats van 85. Een hogere snelheid levert ook een veel hoger verbruik op

• Anticipeer op verkeerssituaties en maak gebruik van de massa van het voertuig door het tijdig uit te laten rollen. Bijvoorbeeld bij het naderen van een rotonde of kruising. Veel chauffeurs denken dat tijdens het uitrollen de motor brandstof verbruikt, maar dat is niet zo. Het verbruik is bij uitrollen nul. Een chauffeur die snelheid alleen wegremt, verbruikt veel meer brandstof

• Sluit schuifzeiltrailers zo glad mogelijk, dat scheelt in de luchtweerstand

• Let op een correcte bandenspanning

Eerder door u bekeken

Contact adviespunt Machinebouw

Voor uw vragen over onder andere CE-markering, productaansprakelijkheid, risicobeoordeling, de gebruiksaanwijzing, het technisch dossier, eisen voor niet-voltooide machines en de verklaring van overeenstemming bent u bij ons aan het juiste adres.



(015) 2 690 180

advies.machinebouw@nen.nl