Docken is vaak dokken

06-06-2017 Vrachtwagens hebben niet alleen een blinde hoek, ze hebben ook problemen met achteruit inparkeren. Vaak kunnen chauffeurs het maar één kant op – en dan nog wordt in krappe situaties geregeld iets geraakt

Docken leidt dus tot dokken. Maar niet lang meer, als het aan de studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen ligt (HAN). De studenten Automotive hebben namelijk een nieuw inparkeersysteem ontwikkeld met een drone en patroonherkenning.



De vrachtwagen krijgt een patroon uit vierkanten op het dak van de cabine (een soort QR code), waaraan de microcontroller (Olimexino E407) in de drone de vrachtwagen herkent en feilloos op de juiste plaats manoeuvreert.

Als het goed is
"Er zijn nog wat issues met de stabilisatie van de camera, met wind, en met andere onregelmatigheden en we moeten het feitelijke overnemen van de besturing nog uitvinden", zegt de Indiase student Rakshith Kusumakar tijdens vakbeurs Electronics & Applications. "Maar we hebben proof-of-concept."

Het hele systeem is CAN-based en de grote rekenkracht komt in de drone. De investering ligt dus bij het distributiecentrum. De vrachtwagenchauffeur is voor een paar tientjes klaar.

Eerder door u bekeken

Top normen Machinebouw

Contactgegevens

Voor meer informatie neem contact met ons op:

(015) 2 690 180

advies.machinebouw@nen.nl

Contact adviespunt Machinebouw

Voor uw vragen over onder andere CE-markering, productaansprakelijkheid, risicobeoordeling, de gebruiksaanwijzing, het technisch dossier, eisen voor niet-voltooide machines en de verklaring van overeenstemming bent u bij ons aan het juiste adres.



015 2 690 180

advies.machinebouw@nen.nl