Invoegassistent neemt stuur over

23-02-2018 Vrachtwagens en trailers zijn vaak betrokken bij verkeersongelukken. En 90%van alle ongelukken ontstaat door menselijke fouten.

Om ongelukken tijdens het invoegen te verminderen, ontwikkelde werktuigbouwkundige Jan Loof van de TU Eindhoven een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt. Het systeem kan het stuur overnemen en een voertuig automatisch laten invoegen. De bestuurder houdt altijd de eindcontrole.


Uit eerste praktijktests blijkt volgens Loof dat het voor bestuurders natuurlijk en prettig aanvoelt. "De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig", zegt Loof. "Dat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zo'n automatisch hulpmiddel te laten accepteren. Het systeem mag de bestuurder nooit overrulen."

Praktijktests
Het unieke aan dit systeem is dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals je het als bestuurder zelf zou doen. "Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens ziet."

Invoegmoment
Het moment van invoegen moet nu nog handmatig aan het systeem worden doorgegeven. "Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereed", zegt Loof. "Maar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs."

Eerder door u bekeken

Top normen Machinebouw

Contactgegevens

Voor meer informatie neem contact met ons op:

(015) 2 690 180

iv@nen.nl

Contact adviespunt Machinebouw

Voor uw vragen over onder andere CE-markering, productaansprakelijkheid, risicobeoordeling, de gebruiksaanwijzing, het technisch dossier, eisen voor niet-voltooide machines en de verklaring van overeenstemming bent u bij ons aan het juiste adres.



015 2 690 180

iv@nen.nl