Nascholing vrachtwagenchaffeurs blijft achter

18-03-2013 Vóór 10 september 2016 moet het merendeel van de vrachtwagenchauffeurs in Nederland 35 uur nascholing hebben gevolgd. Voor de meerderheid van de buschauffeurs is dat 10 september 2015.

Als de chauffeur dit niet tijdig doet, dan mag hij/zij niet meer als beroepschauffeur werken. Een meerderheid van de chauffeurs is al begonnen met de nascholing. Maar het is van belang om rekening te houden met de deadlines. 2015/2016 lijkt ver weg; de tijd begint niettemin te dringen.


Als iedereen lang wacht, dan kan dat een probleem worden. Het is onduidelijk hoeveel beroepschauffeurs in Nederland de nascholing moeten volgen. Er zijn immers beroepen vrijgesteld en chauffeurs kunnen, als zij een buitenlandse werkgever hebben, ook nascholing volgen in een andere lidstaat. De schattingen lopen uiteen tussen de 125.000 en 160.000 chauffeurs.

Tot en met 2012 hebben 134.833 chauffeurs één of meer nascholingsdagen gevolgd, in totaal 345.843 nascholingsdagen. Het lijkt er daarom op dat de meerderheid van de chauffeurs al begonnen is met de nascholing. Er is duidelijk een stijgende lijn in het aantal gevolgde nascholingsdagen. Maar de praktijktrainingen blijven achter. Daardoor kan er een tekort aan opleidingscapaciteit ontstaan, met name bij de praktijkopleidingen omdat deze maar met twee deelnemers wordt uitgevoerd. Daarom moeten werkgevers en chauffeurs alert blijven op de deadlines, meldt het cbr.

Gevolgde nascholing in 2012
In 2012 zijn er in totaal 133.712 dagen nascholing gevolgd. Waarvan 23.011 praktijk en 110.701 theorie. Dat waren er in 2011 in totaal nog maar 105.402 (praktijk en theorie samen). Het zwaartepunt van de gevolgde cursussen lag, net als voorgaande jaren, in het eerste en vierde kwartaal.

Ten opzichte van 2011 is er een stijging van 27 procent in het aantal gevolgde dagen, een positieve ontwikkeling in het licht van de gestelde deadline (10 september 2016 voor de grootste groep van werkzame beroepsgoederenchauffeurs). Aandachtspunt hierbij is dat de praktijktrainingen achterblijven qua stijging. Het aantal theorietrainingen is gestegen met ruim 31 procent en het aantal praktijktrainingen slechts met 8 procent.

Op dit moment kan er voor de nascholing gekozen worden uit 17 verschillende praktijktrainingen en 144 verschillende theorietrainingen. Die werden in 2012 verzorgd door 800 opleiders. Dat is een stuk meer dan in 2011; toen waren er nog 486 opleiders.

Chauffeurs kunnen zelf hun gevolgde nascholing inzien op de resultatenpagina van Mijn CBR, na te hebben ingelogd met DigiD. Daarnaast ontvangen alle beroepschauffeurs die nascholing hebben gevolgd binnenkort van CCV een jaaropgave waarin de in 2012 behaalde nascholingsuren staan vermeld. Deze brieven worden niet allemaal tegelijk verstuurd omdat het om grote aantallen gaat. Chauffeurs die de brief over de behaalde nascholingsuren medio april 2013 nog niet hebben ontvangen kunnen contact opnemen met de Klantenservice van CCV.

Bron: www.transport-online.nl

Eerder door u bekeken

Contact adviespunt Machinebouw

Voor uw vragen over onder andere CE-markering, productaansprakelijkheid, risicobeoordeling, de gebruiksaanwijzing, het technisch dossier, eisen voor niet-voltooide machines en de verklaring van overeenstemming bent u bij ons aan het juiste adres.



(015) 2 690 180

advies.machinebouw@nen.nl