Standaarden voor papierloos transport in de maak

30-10-2013 Transport en Logistiek Nederland heeft het initiatief genomen om voor de gehele transportsector een aantal nieuwe standaarden en datadiensten te ontwikkelen.

Hiermee moet het voor transportondernemers mogelijk worden om in de toekomst vrachtbrieven, facturen en transportopdrachten elektronisch met elkaar uit te wisselen.Transport en Logistiek Nederland (TLN) signaleert dat er binnen de transportsector momenteel veel verschillende standaarden in gebruik of in ontwikkeling zijn.

De meeste standaarden beperken zich tot een bepaalde sector of activiteit.

Papierloos transport
TLN wil met het project ‘Papierloos transport’ ondernemers in de hele logistieke keten helpen om efficiënter te werken, kosten te besparen en administratieve lasten te verlichten. Uiteindelijk moet er een platform ontstaan dat alle transportbedrijven, zowel groot als klein, in staat stelt om elektronisch berichten uit te wisselen.

Zo worden er momenteel standaarden ontwikkeld die in de hele sector toepasbaar zijn voor informatiestromen waar alle bedrijven mee te maken krijgen.

Nieuwe standaard
Het doel is volgens TLN niet om een nieuwe standaard te ontwikkelen die gaat concurreren met GS1. Het doel is wel om het aantal werkbare standaarden in de logistiek te beperken en zoveel als mogelijk aan te sluiten of te communiceren met andere standaarden.

Met name de kleine transportbedrijven beschikken volgens TLN op dit moment niet altijd over de mogelijkheden en middelen om eenvoudig en digitaal informatie in de keten te delen. Het nieuwe platform moet ze daarbij ondersteunen.

Papieren vrachtbrief verdwijnt
Een van de doelstellingen is dat de papieren factuur, transportopdracht en papieren vrachtbrief gaan verdwijnen. Dit levert volgens TLN efficiëntie voordelen op. En het kan zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer veel administratieve lasten besparen.

De verwerking van een papieren factuur kost volgens TLN momenteel bijvoorbeeld tussen de 11 en 13 euro, terwijl de verwerking van een elektronische factuur 3 tot 4 euro kost. ´Voor de hele sector betekent dit een potentiële miljoenen besparing’, zegt TLN-directeur Peter Sierat.

De komende maanden worden, onder regie van TLN, de verschillende standaarden en diensten ontwikkeld en in de praktijk getest. Begin 2014 zijn de resultaten bekend en moeten de standaarden en diensten gereed zijn om op de markt te komen.

Transport en Logistiek Nederland werkt voor het papierloos transportproject samen met onder meer TNO, het bedrijfsleven en het Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP). In dit platform werken publieke en private organisaties samen aan meer standaarden en eenvoudiger data-uitwisseling. Het doel: de BV Nederland aantrekkelijker te maken.

Eerder door u bekeken

Contact adviespunt Machinebouw

Voor uw vragen over onder andere CE-markering, productaansprakelijkheid, risicobeoordeling, de gebruiksaanwijzing, het technisch dossier, eisen voor niet-voltooide machines en de verklaring van overeenstemming bent u bij ons aan het juiste adres.



(015) 2 690 180

advies.machinebouw@nen.nl