Vliegtuigmotor kan 25% lichter met de juiste titanium-aluminiumlegering

30-10-2018 Natuurkundige Leire Usategui-Frias van de Baskische UPV/EHU universiteit heeft uitgevonden welke titanium-aluminiumlegeringen geschikt zijn voor turbineschoepen in vliegtuigen en de ruimtevaart. Zij onderzocht daartoe de atoombewegingen die de deformatieprocessen in de legeringen bepalen.

Voor turbineschoepen worden nu vooral legeringen op basis van nikkel gebruikt, omdat die bestand zijn tegen de grote mechanische lasten en temperatuurverschillen waaraan ze worden blootgesteld. Deze materialen zijn echter nogal zwaar:



De dichtheid is bijna twee keer zo groot als die van titanium-aluminiumlegeringen (TiAl). TiAl zijn bovendien hittebestendig en goed bestand tegen roest en fluentie.

Usategui-Frias heeft de legeringen verrijkt met allerlei andere elementen om tot de sterkste oplossing te komen. Een topproduct bleek TiAl met niobium, molybdenum en een beetje silicium en koolstof. Koolstof is daarin belangrijk om diffusie tegen te gaan.

Norm

NEN-EN 3893:2001 en

Lucht- en ruimtevaart - Titaan legering TI-W19001 - Lastoevoegmateriaal

Meer informatie over deze norm

Eerder door u bekeken

Top normen Machinebouw

Contactgegevens

Voor meer informatie neem contact met ons op:

(015) 2 690 180

iv@nen.nl

Contact adviespunt Machinebouw

Voor uw vragen over onder andere CE-markering, productaansprakelijkheid, risicobeoordeling, de gebruiksaanwijzing, het technisch dossier, eisen voor niet-voltooide machines en de verklaring van overeenstemming bent u bij ons aan het juiste adres.



015 2 690 180

iv@nen.nl