Parkeergarage voldoet allang niet meer aan de eisen van deze tijd

25-06-2014 Menig automobilist zal het herkennen; een parkeergarage met krappe gangetjes en parkeerplekken waar je met geen mogelijkheid in komt. Ze worden nu ook gevaarlijk.

Parkeergarages worden steeds ontoegankelijker en gevaarlijker. Veel garages voldoen niet aan de huidige veiligheidseisen, doordat de materialen van auto's zijn veranderd. Dit levert brandgevaar op. Bovendien zijn de garages krap en parkeervakken slecht bereikbaar.

Volgens de ANWB komt dit ook doordat auto's breder worden als gevolg van nieuwe technieken die er in de wagens gestopt dienen te worden. Ook speelt mee dat automobilisten steeds ouder worden en meer moeite hebben om te parkeren in de kruip-door-sluip-doorgarages.

Advies- en ingenieursbureau Grontmij is glashelder in zijn mening. Volgens het bureau voldoet 90 procent van de ontwerpen van garages niet en wordt het tijd voor wettelijk verplichte normen. Momenteel zijn er wel richtlijnen voor parkeergarages, maar daar hoeft niemand zich in principe aan te houden.

"Iedere automobilist heeft last van te krappe parkeergarages", zegt Wim van der Heide, senior adviseur Parkeervoorzieningen bij Grontmij. "Met soms schade aan de auto tot gevolg. De vele verfstrepen in diverse kleuren op pilaren en muren spreken voor zich. Bij een derde van de parkeergarages zijn er dusdanig ernstige ontwerpfouten gemaakt, dat deze deels onbruikbaar zijn."

Van der Heide ziet ook een gevaar. "Auto's zijn tegenwoordig voornamelijk van kunststof en breder en staan dicht op elkaar in garages. Daardoor slaat het vuur makkelijk over. De garages worden niet aangepast aan de huidige tijd en voldoen aan de veiligheidseisen van 30 jaar geleden."

De ANWB erkent de irritatie van te krappe parkeervakken en te smalle rijbanen. "Dat komt ook doordat auto's breder worden. Neem bijvoorbeeld de zij-airbags die in auto's zijn geplaatst," zegt Markus Tol.
Oorzaak van slecht toegankelijke garages is volgens Grontmij ook dat ontwerpers van parkeergarages zich vooral door de omgeving en verdere bebouwing laten leiden en niet door de parkeerplaatsen zelf. "Er wordt een gebouw ontworpen en de ontwerper doet de garage er ook eventjes bij. Terwijl dat een vak apart is!", zegt Van der Heide die veel van de ontwerpen op zijn bureau ziet. "Als het nog kan, laten we het aanpassen, maar soms kan dat niet meer. Laatst begeleidden wij een oplevering van een garage en daar stond een kolom midden in een parkeervak."

Van der Heide ziet ook voor makelaars een extra taak. "Nu komt het regelmatig voor dat je een appartement met parkeerplaats koopt, maar door een ontwerpfout de auto niet kunt parkeren op je eigen parkeerplek. Het zou op korte termijn al kunnen helpen als een makelaar meer aandacht geeft aan de kwaliteit van een parkeerplaats of -garage bij de verkoop of verhuur van huizen, kantoren en winkelpanden."

Bron: Metro

Nieuwe NEN 2443 voor toegankelijke en veilige parkeergarages

NEN 2443 beschrijft de functionele en prestatie-eisen die gesteld worden aan de verschillende parkeervoorzieningen. De herziene NEN 2443 wijkt in veel aspecten af van de vorige versie om zo goed aan te sluiten bij de huidige praktijk. Lees meer over NEN 2443 en parkeervoorzieningen.

Eerder door u bekeken

Informatie Bouw


NEN Klantenservice: Voor vragen over het bestellen van bouwnormen.

(015) 2 690 391

klantenservice@nen.nl


NEN Training & Advies: Voor vragen over praktijkgerichte bouwtrainingen (op maat).

(015) 2 690 188

training@nen.nl


NEN Bouw & Installatie: Voor inhoudelijke vragen over bouwnormen of deelname aan normcommissies.

bi@nen.nl


NEN Materialen & Bouwproducten: Voor inhoudelijke vragen over bouwnormen of deelname aan normcommissies.

mb@nen.nl