Docent in beeld: Mark van Abkoude

14-02-2020 ’Ik start de training altijd met een demo, waarbij ik mezelf onder stroom zet.’ Over de vraag hoe je een groep deelnemers bij de les houdt, hoef je Mark van Abkoude (51) niets meer uit te leggen.

Deze ervaren trainer maakt cursisten wegwijs in veilige installaties in medisch gebruikte ruimten (rubriek 710, NEN 1010) en het testen van medisch elektrische toestellen (NEN-EN-IEC 62353). Met de komst van NEN 1010:2015 is een aantal eisen aan installaties in medisch gebruikte ruimten gewijzigd.



Zo is bijvoorbeeld de uitvoeringsvorm van de installatie tegen schokgevaar veranderd en zijn de maatregelen ter voorkoming van netspanningsuitval verzwaard. Mark: ’Vooral naar aanleiding van rubriek 710, die voornamelijk gaat over aardingen en veiligheid, is er veel discussie en gaan de nodige onzinverhalen rond.’ Vandaar dat hij samen met NEN specifiek rond die rubriek een eendaagse training heeft opgezet.

Klinkklare onzin
Onvoldoende kennis van de maatregelen of het door elkaar gebruiken van oude en nieuwe eisen kan leiden tot gevaarlijke installaties. Daarom geeft Mark zijn deelnemers inzicht in de vraag waarom sommige beveiligingsmaatregelen noodzakelijk en sommige andere maatregelen klinkklare onzin zijn. ‘Dat levert nogal eens interessante inzichten op. Vooral als dan blijkt dat mensen het al jaren op een onnodige of zelfs verkeerde wijze doen.’

Mark heeft ruime ervaring als projectleider en inspecteur medische technologie. Hij is auteur van de NEN/TNO praktijkgids, en weet bovendien waarover hij spreekt, doordat hij lid is van de normcommissies NEC 64/TC/WG710 Medisch gebruikte ruimten en NEC 101 Electrostatics. De achtergrond van de cursusdeelnemers die hun licht opsteken bij Mark is heel divers: ‘Zo trekt de training over medisch gebruikte ruimtes ervaren monteurs en werkvoorbereiders, maar ook adviesbureaus en klinisch fysici.’

Cabaretshow
Door zichzelf aan het begin van de training onder stroom te zetten – waarbij hij uiteraard de benodigde veiligheidsmaatregelen neemt – probeert Mark zijn deelnemers te prikkelen. ’Ik ga even bewust tegen alle normregels in en steek een draadje in een contactdoos en het andere uiteinde in mijn mond. Dat doe ik alleen onder specifieke condities; deze contactdoos wordt gevoed met een beschermingstransformator, waarmee ik exact de lekstroomniveaus laat zien. Ik vertel ook duidelijk waarom ze dat niet kunnen nadoen omdat de lekstroomniveaus, foutcondities en omstandigheden bepalend zijn.’

Met zijn beeldende aanpak toont Mark aan dat lesgeven over normen heel leuk kan zijn. ’De kunst is om niet vanuit normteksten, maar vanuit de praktijk te redeneren. Dat je begint met een voorbeeld en daarna aangeeft ‘en daarom staat het zus en zo in de norm’. Dan heb je ze veel meer.’ Met zijn demo en vele praktijkvoorbeelden hoopt Mark zijn toehoorders uit hun tent te lokken. ’Ik krijg een drive van enthousiaste deelnemers. Ik vergelijk het weleens met een cabaretshow. Als de mensen in het publiek niet lachen, dan heb je ze niet. Doen ze dat wel, dan snappen ze de materie.’

Continu leren
Juist door de vele vragen en kanttekeningen van deelnemers leert ook Mark nog continu. Want elektrische installaties in medische ruimten vormen een heel breed werkveld, waarbij vele aspecten een rol spelen. ‘Onderbelicht is bijvoorbeeld EMC (elektromagnetische compatibiliteit, klik hier voor een achtergrondartikel).’ Dit is een actueel thema dat terugkomt in nieuw cursusmateriaal dat Mark momenteel samen met NEN ontwikkelt. ‘Hierbij staan aankomende aardingsconcepten centraal.’

Eerder door u bekeken