Ook mobiliteit wordt ‘all electric’

23-01-2019 Reageer op ontwerp nieuwe NEN 9140! In het kader van de internationale energietransitie wordt ook onze mobiliteit langzaam maar zeker ‘all electric’. De duurzame installatietechniek in woningen, gebouwen en de infrastructuur wordt digitaal aangestuurd, geregeld, gecontroleerd en beveiligd. Dit geldt ook voor de systemen in elektrische auto’s en andere transportmiddelen.

De technische medewerkers in de garagebedrijven dienen hun vakkennis op dit gebied uit te breiden. Of ze krijgen er ICT-specialisten en elektrotechnici als collega’s bij, met wie moet worden samengewerkt. Tegelijkertijd sluipen samen met deze ‘rijdende elektrotechnische installaties’ geheel nieuwe arbeidsrisco’s de werkplaatsdeuren binnen.

Na de piek in de verkoop van nieuwe hybride en elektrische auto’s van afgelopen jaren vertoont de tweedehands markt nu een soortgelijke groei. Personeel van merkdealers wordt bij de introductie van nieuwe elektrische auto’s door de fabrikanten en importeurs geïnstrueerd.

Maar hoe gaan al die andere autobedrijven, gespecialiseerde carrosserie- en bergingsbedrijven, en de hulpdiensten die in actie komen bij pech en ongevallen, veilig om met de hoge spanningen en andere nieuwe risico’s die e-mobility met zich meebrengt? Dat staat in de nieuwe NEN 9140.

Praat mee

Deze norm met de titel ‘Veilig werken aan e-voertuigen’ strekt zich uit over het veilig werken aan elektrische en hybride auto’s. Zowel de markt als de technologie voor e-mobility ontwikkelt zich snel. Het aantal beroepsbeoefenaren dat bij NEN 9140 betrokken raakt breidt zich hierdoor steeds verder uit. De vijf jaar oude norm is nu door een speciale werkgroep bij NEN grondig herzien. Het ontwerp voor de nieuwe NEN 9140 nadert zijn voltooiing en wordt binnenkort gepubliceerd op www.normontwerpen.nen.nl.

Op deze website kunnen alle betrokkenen nog op het ontwerp reageren. Vervolgens wordt de nieuwe NEN 9140 na aanpassing aan de reacties in zijn definitieve vorm gepubliceerd.

Eén oogopslag

Om op de wensen van de gebruikers van de norm aan te sluiten zijn twee afzonderlijke ‘flowcharts’ ontwikkeld van elk slechts één pagina: de een is gericht op de werkprocedures van de hulpverleningsdiensten langs de wegen, de ander is voor het personeel van de reparatie- en onderhoudsbedrijven.

Aanvankelijk waren deze schematische voorstellingen bedoeld als bijlagen bij de norm. Maar uiteindelijk vormen ze als volwaardig onderdeel juist de kern ervan.

PBM’s

Het werken aan elektrische voertuigen vergt niet alleen specialistische technische kennis en vaardigheden, maar ook persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s). In NEN 9140 worden deze niet allemaal benoemd. Daarvoor wordt verwezen naar de speciale werkmethoden, gereedschappen, meetinstrumenten en persoonlijke beschermingsmiddelen in NEN 3140.

Deze moeten ook voor werkzaamheden aan e-voertuigen door een voldoende onderricht persoon (VOP-er) beschikbaar worden gesteld. En op het juiste gebruik ervan moet door de VOP-er worden toegezien.

Bovendien dient ook de voor autowerkplaatsen voorgeschreven bedrijfshulpverlening te zijn ingericht op de specifieke elektrotechnische risico’s bij het werken aan e-voertuigen.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Peter Welleman, via telefoon: 015 2 690 191 of per e-mail elektrische-installaties@nen.nl

Norm

NEN 9140:2018 Ontw. nl

Veilig werken aan <em>e</em>-voertuigen

NEN 9140:2018 geeft specifieke eisen voor: - het veilig werken aan <em>e</em>-voertuigen door het wegnemen van elektrische gevaren; - veilige opslag van (vermoedelijk) beschadigde <em>e</em>-voertuigen en elektrisch gevaarlijke onderdelen van <em>e</...

Meer informatie over deze norm

Eerder door u bekeken