Internationale harmonisatie een must voor uitrol ERTMS

04-10-2016 Zo’n anderhalve week geleden publiceerde het ministerie van Infrastructuur en Milieu de aangepaste uitrolstrategie voor ERTMS. Tijdens de hoorzitting op woensdag 28 september werd opnieuw benadrukt dat 'internationale harmonisatie een must is'. Europese afspraken voor de telecommunicatie, het seinwezen en het verkeersleidingsysteem van ERTMS zijn vorig jaar vastgelegd in de Europese normenserie (NVN-)CLC/TS 50459. De serie bestaat uit zeven delen.

Het treinbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS) draagt bij aan een hogere veiligheid op het spoor. Ook kan het de interoperabiliteit, betrouwbaarheid, capaciteit en snelheid verbeteren. Net als het huidige beveiligingssysteem ATB werkt ERTMS alleen wanneer zowel sporen als treinen ermee zijn uitgerust.

ERTMS heeft onder andere de volgende voordelen op het gebied van veiligheid:

  • In een trein met het ERTMS-systeem ziet de machinist op een scherm hoe hard hij mag rijden op dat traject.
  • ERTMS zorgt ervoor dat de trein niet harder kan rijden dan toegestaan en remt de trein automatisch af als dat nodig is.
  • ERTMS weet precies waar een trein is; de machinist ziet op een scherm of het spoor voor hem vrij is.
  • ERTMS verkleint de kans dat een trein door een rood sein rijdt.

ERTMS internationaal

De uitrol van ERTMS wordt gestart op de spoortrajecten rondom Haarlem en het traject Kijfhoek-Roosendaal. Naar verwachting kan het systeem in 2024 op deze trajecten in gebruik worden genomen. Daarna volgen andere spoortrajecten.
Ook internationale (goederen)spoorlijnen krijgen dit systeem. Treinen kunnen dan eenvoudig van land naar land rijden zonder van veiligheidssysteem te wisselen. 20% van de treinen is al uitgerust met ERTMS, de komende jaren krijgen alle treinen het systeem. Het is dan mogelijk om de treinen flexibel in te zetten op spoorlijnen met ERTMS. ERTMS wordt in de hele Europese Unie op de belangrijkste trajecten ingevoerd.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze norm of over het normalisatieproces: ir. A.K. Havenith, consultant Elektriciteitsvoorziening, telefoon (015) 2 690 196 of e-mail ev@nen.nl.

Meepraten over de inhoud van normen

Wilt u als belanghebbende partij meepraten over de ontwikkeling van normen op dit gebied? De normcommissie ‘Elektrisch materieel, systemen en elektronische toepassingen voor spoorwegen en soortgelijk geleid vervoer’ houdt zich bezig met het begeleiden van de (inter)nationale normalisatie inzake elektrotechnische spoorwegtoepassingen en treedt op als nationaal inspraakplatform voor de internationale commissies op dit gebied. Stuur voor deelname aan of meer informatie over deze commissie een mail naar ev@nen.nl.

Eerder door u bekeken

Meer informatie

Voor inhoudelijke informatie over deze norm of over het normalisatieproces: ir. A.K. Havenith, consultant Elektriciteitsvoorziening.

(015) 2 690 196

ev@nen.nl