Laadsysteem voor elektrische bussen

08-09-2014 Elektrisch openbaar vervoer in de stad komt weer een stap dichterbij. Industrieel automatiseerder ABB en busfabrikant Volvo hebbben de handen ineen geslagen om te werken aan een snellaadsysteem voor elektrische en hybride bussen.

De samenwerking moet leiden tot een gestandaardiseerd laadsysteem.


ABB en Volvo maakten de partnerovereenkomst op 21 juli bekend. De bedrijven zijn overeengekomen dat zij de DC-snellaadsystemen (gelijkstroom) voor e-auto's geschikt zullen maken voor bussen.

Bewezen technieken
ABB en Volvo maken zo veel mogelijk gebruik van al bewezen technieken op het gebied van e-mobility. Het is bijvoorbeeld al bekend dat snelladen aan haltes mogelijk is via automatisch gestuurde trolleystangen op het dak van de bus. Tijdens stalling in de garage kunnen de bussen via een kabelverbinding geladen worden. Deze oplossing is gebaseerd op internationaal aanvaarde normen.

Grote vermogens
Ook wat betreft de communicatieprotocollen voor de infrastructuur, het elektrische net en de bussen zelf wordt niet opnieuw het wiel uitgevonden. ABB en Volvo gaan uit van de algemeen aanvaarde standaard voor elektrische auto's, de door Japanse autofabrikanten ontwikkelde ChaDeMo-standaard. Bij het opladen van bussen zijn alleen veel grotere vermogens nodig. De partners gaan het snellaadsysteem hiervoor geschikt maken.

Het eerste gezamenlijke project voor de stad Luxemburg wordt in de loop van 2015 opgeleverd.

Thema Smart Grids

Norm

NEN 9140:2013 nl

Veilig werken aan e-voertuigen

NEN 9140 geeft specifieke eisen voor het veilig werken aan e-voertuigen door het wegnemen van elektrische gevaren en voor veilige opslag van (vermoedelijk) beschadigde e-voertuigen en elektrisch gevaarlijke onderdelen van e-voertuigen.

Meer informatie over deze norm

Eerder door u bekeken