Veilig werken aan elektrische auto’s

19-12-2016 Elektrische auto’s komen net als gewone auto’s weleens door pech of ongevallen langs de weg tot stilstand. Dat brengt voor inzittenden, politie, bergers en hulpverleners geheel nieuwe risico’s met zich mee.

Dat werd de afgelopen zomer helaas pijnlijk duidelijk bij een fataal ongeval met een elektrische auto. Deze kon door de hulp- en dienstverleners niet snel genoeg elektrisch veilig worden gesteld. Wat er mis ging is nog in onderzoek, maar de hulpdiensten hoeven daarvoor geen elektrotechnicus te zijn.

Ook niet-technici

In NEN 9140 wordt op de eerste plaats uitgelegd hoe ook deze niet-technici in dergelijke gevallen kunnen handelen. Niet alleen voor de veiligheid van de inzittenden, maar ook voor anderen er omheen. En niet in de laatste plaats voor zichzelf.
De norm geeft hiervoor heldere aanwijzingen en instructies, gebaseerd op risicoanalyses en een indeling in risicoklassen.

Sterke groei e-mobility

De elektrische mobiliteit zal onverminderd blijven doorgroeien. Ook wanneer de stimulerende overheidsmaatregelen worden afgebouwd. De ontwikkeling van e-mobility is volgens de bedrijfstak zelf door een aantal factoren niet meer terug te draaien.
Vijf jaar geleden reden er nog zo’n vijfduizend elektrische en hybride auto’s rond in ons land. Nu zijn dat er bijna veertigduizend.

‘Knetteren’

Niet alleen langs de weg maar ook bij onderhoud en reparatie brengen elektrische auto’s heel andere risico’s met zich mee, dan de lage gelijkspanningen waaraan men in de autowereld gewend is. Ook al kunnen zelfs de 12-volt circuits al behoorlijk ‘knetteren’ tussen de gereedschappen. Niet alleen bij pech en ongevallen langs de weg, maar ook in de werkplaats. Zelfs dat kan al brand veroorzaken. Toch kent nog bijna niemand de norm NEN 9140, met de titel ‘Veilig werken aan e-voertuigen’.

‘Veilig stellen’

Deze norm is op de eerste plaats gericht op niet-elektrotechnisch geschoolde monteurs in werkplaatsen, en hulp- en dienstverleners langs de weg. Want politie, brandweer, ambulancediensten en bergingsbedrijven moeten elektrische voertuigen bij pech en ongevallen als eerste ‘elektrotechnisch veilig stellen’, zoals het in de norm wordt omschreven. Pas daarna volgt het werk van de elektrotechnici in garagebedrijven en andere werkplaatsen. Ook op hen is NEN 9140 gericht. Dat deel van de norm is dan ook gebaseerd op NEN 3140 en NEN 3840 voor elektrotechnische installateurs en inspecteurs. Ook voor hen kan NEN 9140 van belang zijn.

Maatwerktraining NEN 9140

NEN Training & Advies biedt bedrijven en organisatie ‘in company’ maatwerktrainingen aan over NEN 9140 en het veilig werken aan elektrische en hybride voertuigen. Naast de geschetste elektrotechnische risico’s komt in deze norm tevens het wettelijk kader bod.

Wilt u een offerte aanvragen voor een een ‘in company’ maatwerktraining NEN 9140? Stuur dan een mail naar sales@nen.nl.

Lees een uitgebreid artikel over e-mobility en NEN 9140 in nummer 8 van Mag1010, het elektrotechnisch vaktijdschrift van NEN,

Norm

NEN 9140:2013 nl

Veilig werken aan e-voertuigen

NEN 9140 geeft specifieke eisen voor het veilig werken aan e-voertuigen door het wegnemen van elektrische gevaren en voor veilige opslag van (vermoedelijk) beschadigde e-voertuigen en elektrisch gevaarlijke onderdelen van e-voertuigen.

Meer informatie over deze norm

Eerder door u bekeken