De rol van normen in IT-servicemanagement en Governance

01-12-2015 John Sheridan is de voorzitter van de ISO commissie ‘IT Service Management and IT Governance’. ISO publiceerde onlangs een interview met hem. Welke belangrijke rol denkt hij dat normen op zijn terrein spelen?

Sheridan besteedt in het interview veel aandacht aan het verschil en de relatie tussen IT-servicemanagement en IT Governance (IT Governance is op strategisch niveau gericht op IT voor de gehele organisatie, Service Management is meer gericht op de dienstverleners die de IT verzorgen voor de organisatie), waarna hem wordt gevraagd hoe normen kunnen helpen bij deze disciplines.

Sheridan: “Voor mij zijn er twee soorten normen; normen waar we aan willen voldoen, meestal de meer kwalitatieve normen, en normen die meer educatief zijn, die kunnen informeren en leiden wat je zou moeten doen. De IT Governance-serie van normen, ISO / IEC 38500: Corporate governance of information technology bijvoorbeeld, gaat over het algemeen over het opleiden van de mensen die verantwoordelijk zijn voor een organisatie, het opleiden over wat ze moeten doen met betrekking tot het besturen van die organisatie. Het helpt hen om te begrijpen welke besluiten zij, als het bestuursorgaan van de organisatie, moeten nemen om ervoor te zorgen dat de IT voldoet aan de doelstellingen van de organisatie, en welke beslissingen of dingen die ze aan de IT moeten overlaten".

Belang IT-service management

Sheridan: "Ik denk dat de IT-servicemanagement norm, de ISO/IEC 20000-serie, Information Technology - Service management, ook een aantal bijzondere voordelen heeft: hij is er niet alleen voor om te zorgen dat de mensen die de diensten leveren weten wat ze moeten doen om te voldoen aan de eisen van de organisatie. Hij zorgt er ook voor dat de mensen die de opdrachten geven voor deze diensten, de mensen die verantwoordelijk zijn, die ze aanbesteden of ervoor zorgen dat ze functioneren, ook begrijpen welke richting de IT van een organisatie uit moet. De standaard creëert ook een gemeenschappelijke taal tussen die twee groepen mensen, zodat ze het onderwerp dezelfde manier kunnen benaderen. Omdat de norm algemene voorwaarden definieert over IT-service management en de manier waarop het het meest effectief kan worden uitgevoerd, is er minder kans op verwarring. Wanneer die termen, definities en normen goed worden begrepen, is er een grotere kans op een goed resultaat met een IT-systeem dat strookt met de doelstellingen van de organisatie. Het is de communicatie tussen de verschillende gebieden binnen de IT van een organisatie, gefaciliteerd door de normen op het gebied van IT-servicemanagement en IT governance, die een soepeler implementatie en een algeheel beter geleid IT-systeem mogelijk maakt.”

Lees het gehele interview, waarin Sheridan vertelt over de activiteiten van de subcommissie SC 40 en hoe de verhoudingen zijn tot andere commissies.

Norm

NEN-ISO/IEC 20000-1:2011 nl

Informatietechnologie - Servicemanagement - Deel 1: Servicemanagementsysteemeisen

Meer informatie over deze norm

Eerder door u bekeken

Contact

Wilt u meer weten over normontwikkeling of zelf actief deelnemen? Neem dan contact op:

kid@nen.nl

(015) 2 690 200

Ook interessant voor u