ISO/IEC ontwikkelt nieuwe norm voor metadata van educatief materiaal

10-04-2014 Voor het metadateren van educatief materiaal zijn er internationaal twee toonaangevende standaarden: ‘Dublin Core’ (DC) uit 1995 en ‘IEEE Learning Object Metadata’ (IEEE-LOM uit 2002). Beide standaarden bevatten een aantal onvolkomenheden.

IEEE-LOM wordt wereldwijd veel gebruikt waardoor er veel verschillende toepassingsprofielen zijn ontstaan. Zo hanteren o.a. ADL-SCORM, Engeland (UK LOM Core), Canada (CanCore) en Australië allemaal een ander profiel. Binnen het Nederlandse onderwijs is het zogenaamde ‘NL LOM profiel’ afgesproken. Profielen die verschillende informatievelden hanteren, kunnen de uitwisselbaarheid van educatief materiaal belemmeren. Bovendien is het eisenpakket aan metadata in de loop der jaren veranderd. Zo is er behoefte aan betere ondersteuning voor meertaligheid en het Resource Description Framework (RDF).

Metadata for Learning Resources

Om de belangrijkste problemen op te lossen, ontwikkelt ISO/IEC een nieuwe norm voor metadata als vervolg op DC en IEEE-LOM. De officiële benaming van deze ISO/IEC-norm in ontwikkeling is ‘ISO/IEC 19788 – Information technology – Learning, education and training – Metadata for Learning Resources’, kortweg ‘ISO/IEC 19788’ of ‘MLR’.

De MLR-norm bestaat uit meerdere onderdelen. ISO/IEC 19788-1 met de globale beschrijving van het raamwerk (framework) is kosteloos verkrijgbaar. De andere delen, die voornamelijk specifieke gegevenselementen en profielen behandelen, zijn in ontwikkeling (of in de afrondende fase) en kunnen bij NEN aangeschaft worden.

Auteur:
Een bijdrage van ir. Jos van der Arend, voorzitter van de normcommissie Leertechnologieën en Adviseur Onderwijsstandaarden bij de Stichting Kennisnet. E-mail: J.vanderArend@kennisnet.nl.

Eerder door u bekeken

Ook interessant voor u