ISO-normen voor assessment dienstverlening

14-02-2013 Op internationaal niveau zijn er twee normen ontwikkeld die de processen rondom de levering van een assessment beschrijven. De ene norm heeft betrekking op de klant (ISO 10667-1) en de ander is gericht op de dienstverlener (ISO 10667-2).

Deze Internationale normen zijn bedoeld voor klanten en dienstverleners die samen moeten werken aan de waarborging van een effectieve levering van assessmentdiensten.

Het doel van ISO 10667 is om heldere en beknopte richtlijnen te bieden voor leveranciers van assessments en hun klanten zodat alle belanghebbenden kunnen profiteren van de potentiƫle voordelen van goede assessments. ISO 10667 bereikt dit doel door:

  • De juiste werkmethodes te definiĆ«ren voor assessmentprocedures en -methodes;
  • Door billijkheid bij de toepassing daarvan te waarborgen;
  • Een geschikte evaluatie van de kwaliteit van dienstverlening mogelijk te maken.

ISO 10667 biedt een op (wetenschappelijk) bewijs gebaseerd, meetbaar en wereldwijd toepasbaar perspectief op het proces van de levering van assessments. Het stelt organisaties in staat om effectiever gebruik te maken van assessments, betere wervingsbeslissingen te nemen en het potentieel, het welzijn en de medewerker-organisatierelatie van al hun medewerkers te verbeteren. Deze richtlijn draagt ertoe bij dat deelnemers een gestandaardiseerde, geschikte en eerlijke levering van assessments ontvangen.

Beide ISO normen zijn in het Engels en in het Nederlands verkrijgbaar.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze norm of over het normalisatieproces: NEN Arbeid, mw. Stephanie Jansen, telelefoon (015) 2 690 357 of via e-mail: arbeid@nen.nl.

Eerder door u bekeken