Standaarden voor automatisch 112 bellen

01-11-2011 Vanaf 2015 gaan auto’s zelf 112 bellen. Standaarden spelen daarbij een belangrijke rol.

Eurocommissaris Neelie Kroes maakte afgelopen september de invoering van ‘eCall’ systemen verplicht voor de auto's die vanaf 2015 worden gemaakt.

eCall

eCall waarschuwt zelfstandig de nooddiensten bij ongelukken. Dit halveert de tijd die verstrijkt voordat ambulances en politie op de plaats van het ongeval zijn, en eCall kan daardoor per jaar honderden mensenlevens redden.

Wanneer een wagen betrokken is bij een ongeval, waar dan ook in Europa, dan belt het systeem automatisch het noodnummer 112. De positie van het voertuig, alsook de rijbaan waarop het staat, worden doorgegeven. De lokale hulpdiensten kunnen zo veel sneller bij het ongeluk ter plaatse zijn, ongeacht uit welk land het voertuig afkomstig is.

Maar eCall is alleen mogelijk wanneer de lidstaten in Europa systemen gebruiken die met elkaar kunnen communiceren en wanneer meldcentrales alle soorten oproepen kunnen afhandelen. De Europese standaardisatie-organisatie CEN is daarom gevraagd om hierover technische afspraken te maken. Verschillende technische afspraken, in de vorm van Europese standaarden, zijn ondertussen gemaakt.

Een vrijwillige invoering van eCall, die de Commissie sinds 2009 bepleitte, heeft niet gewerkt. Slechts 0,7 procent van het Europese wagenpark is nu uitgerust met het 'eCall'-systeem.

Naast de verplichting voor de autoproducenten, moeten de lidstaten garanderen dat 112 meldcentrales de oproepen kunnen afhandelen. Ook mogen de telefoonmaatschappijen geen kosten in rekening brengen voor een automatische noodmelding vanuit de auto. Die moet net als het gewoon bellen van 112 gratis zijn.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de consultant Maarten Peelen, telefoon (015) 2 690 378, e-mail maarten.peelen@nen.nl.

Eerder door u bekeken

Ook interessant voor u