ISO-norm helpt in realiseren betrokkenheid van personeel

23-04-2020 Kwaliteit binnen een organisatie wordt op vele manieren nagestreefd. Van informele benaderingen tot een systematisch ondernemingsniveau dat opereert volgens normen voor kwaliteitsmanagement (ISO 9001 of INK). NEN-ISO 10018 helpt organisaties belangrijke veranderingen te bereiken in de betrokkenheid van hun personeel.

De uitdaging voor veel organisaties is om mensen aan te moedigen om zich aan de normen te commiteren binnen hun cultuur, traditionele werkwaarden, ervaringen en gebruiken. De vernieuwde NEN-ISO 10018 helpt daarbij.

Personeelsbetrokkenheid is de emotionele betrokkenheid die mensen hebben met het bedrijf en zijn doelen. Dit betekent dat betrokken mensen daadwerkelijk de zorg over hun werk en hun organisatie voelen. Ze werken niet slechts voor een salaris, of alleen voor de volgende promotie, maar werken ook aan de doelen van de organisatie. In tijden van crisis komt het belang hiervan nog meer naar voren.

Zachtere kwaliteitsvaardigheden

Praktische problemen om betrokkenheid te realiseren, zijn onder andere dat kwaliteit een reputatie heeft gekoppeld te zijn aan naleving van regels in plaats van een gezamenlijk streven naar uitmuntendheid. Of gezien wordt als een technische discipline en daarmee niet van belang voor iedereen. Kwaliteitsprofessionals missen vaak de ‘zachtere vaardigheden’ die nodig zijn om de zienswijze van personeel te veranderen.

De onlangs herziene en uitgebreide NEN-ISO 10018 'Kwaliteitsmanagement -Richtlijnen voor het betrekken van mensen', geeft aanwijzingen voor het betrekken van mensen bij het kwaliteitsmanagementsysteem van een organisatie en voor het vergroten van hun betrokkenheid en competentie. De tekst sluit nauw aan bij de ISO 9000-serie. Ook behandelt de norm mogelijke acties en noemt voordelen die als voorbeeld naar de medewerkers gebruikt kunnen worden. Ondanks dat de norm richtlijnen geeft in relatie tot kwaliteitsmanagement, kan hij ook goed worden gebruikt ter ondersteuning van andere managementsystemen en -normen.

Meer informatie

Voor informatie: neem contact op met NEN Klantenservice, telefoon 015 2 690 391 of e-mail klantenservice@nen.nl

Voor informatie over deze norm(en), de ontwikkeling van een norm over kwaliteitscultuur of over het normalisatieproces: Ortwin Costenoble, senior consultant, telefoon 015 2 690 326 of e-mail mm@nen.nl.

Norm

NEN-ISO 10018:2020 en

Kwaliteitsmanagement - Richtlijnen voor het engageren van mensen

Meer informatie over deze norm

Eerder door u bekeken

Top normen Managementsystemen

Download gratis gids