Nieuwe richtlijn helpt bij flexwerken

17-01-2017 Flexwerken is populair. Maar er zitten voor- en nadelen aan. Waar moet je rekening mee houden als je in je bedrijf flexwerken invoert?

De werkgever is volgens de Arbowet verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkomgeving, dus ook de kantoorwerkplek. De nieuwe praktijkrichtlijn NPR 1813:2016, de Nederlandse praktijkrichtlijn voor kantoormeubilair en ergonomische accessoires, bevat nuttige tips.

Voordelen
Werken op een andere plek dan de eigen werkplek op kantoor levert voordelen op, zoals minder reistijd, wat weer tijdwinst oplevert en daardoor meer regelmogelijkheden en minder stress. Doordat medewerkers minder reizen, bespaart de werkgever op reiskosten. Daar komt bij dat mensen die zich goed voelen en met plezier werken, meer rendement opleveren.

Kantoor
Ook flexwerken op kantoor heeft voordelen, zoals de rustige uitstraling van een opgeruimde werkplek en de mogelijkheid tot contact en kennisuitwisseling met collega’s.

Nadelen
Nadelen zijn er ook. Zo zijn de werkplekken op populaire tijden vaak bezet, is er geluidsoverlast, gebrek aan privacy en kost het tijd om van plek te wisselen. Aandachtspunten voor iedere werkgever zijn dus: altijd voldoende werplekken voorhanden hebben, enige privacy mogelijk maken en ervoor zorgen dat de werkplekken comfortabel en arbotechnisch verantwoord zijn ingericht.

Bron: www.arbo-online.nl Waarbij moet worden opgemerkt dat de titel van het stuk bij Arbo-online niet klopt. De richtlijn geeft tips. Leest u hier een artikel over NPR 1813.


Meer informatie

Voor informatie: neem contact op met NEN Klantenservice, telefoon (015) 2 690 391 of e-mail klantenservice@nen.nl.

Voor informatie over NPR 1813 of over het normalisatieproces: Ying Ying Lau, consultant Industrie & veiligheid, telefoon (015) 2 690 409 of e-mail yingying.lau@nen.nl

Voor informatie over het symposium op de vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer, zie http://vakbeursfacilitair.nl/lezingen

Norm

NPR 1813:2016 nl

Ergonomie - Richtlijn voor de toepassing van kantoormeubelen en werkplekaccessoires - Toelichting bi...

NPR 1813 geeft aanwijzingen om een inrichting te realiseren van administratieve ruimten  en kantoren. Hierbij maakt de richtlijn gebruik van relevante onderdelen uit geldende Europese normen. In deze praktijkrichtlijn betekent ‘inrichten’: werkruimte...

Meer informatie over deze norm

Eerder door u bekeken