Leadauditoren dienen certificaat te behalen voor toetsing op HKZ cliënt-/patiëntveiligheid

11-04-2014 Hoe toets je of een organisatie erin slaagt om de zorg veiliger te maken voor de cliënt/patiënt? En hoe kom je erachter of er daadwerkelijk sprake is van een veilige cultuur? Waar leg je de lat? Deze zaken zijn zelfs voor de meest doorgewinterde leadauditor moeilijk te beoordelen. NEN-HKZ biedt daarom een training voor leadauditoren aan om ervoor te zorgen dat deze toetsing op een goede manier gebeurt.

In deze training leren de auditoren cruciale zaken zoals: hoe kan ik beoordelen of een risicoanalyse goed is uitgevoerd? Wanneer zijn verbeteracties goed doorgevoerd? Wat zijn sterke en zwakke maatregelen? En misschien de aller moeilijkste: Wanneer is er sprake van een proactieve veiligheidscultuur binnen de organisatie? De lat ten aanzien van de veiligheidscultuur ligt namelijk erg hoog! Bij organisaties die certificeren op HKZ cliënt-/patiëntveiligheid wordt niet alleen de systeemkant van een organisatie, maar ook de softe cultuurkant op zijn meritus beoordeeld. De training wordt afgesloten met het afleggen van een examen; indien de leadauditor hiervoor slaagt, mag hij toetsen op HKZ cliënt-/patiëntveiligheid.

Door het aanbieden van deze training, kan optimale zekerheid over het HKZ-keurmerk voor cliënt-/patiëntveiligheid worden behaald. Voor beide partijen levert het een extra dimensie op: enerzijds weet de organisatie die wordt gecertificeerd zeker dat de leadauditor het juiste niveau van kennis heeft, anderzijds kan een leadauditor zich onderscheiden en aantonen dat hij over de juiste kennis beschikt. Met deze harmonisatie van de toetsing wordt bereikt dat het HKZ-keurmerk voor cliënt-/patiëntveiligheid daadwerkelijk iets zegt over de veiligheid van de getoetste organisatie en onderscheidt het HKZ keurmerk zich ten opzichte van andere keurmerken op het gebied van veiligheid.

Meer informatie

Voor inhoudelijke informatie over deze training of over het normalisatieproces: Kaat van der Haar-Coessens, consultant NEN-HKZ Zorg & Welzijn, telefoon (015) 2 690 456 of e-mail kaat.vanderhaar@nen.nl.

Eerder door u bekeken

Vragen over HKZ?

Neem contact met ons op

(015) 2 690 318

info@hkz.nl

Meer Zorg & Welzijn