Column: De overtreffende trap van ISO 9001?

13-02-2015 Op 30 januari jl. promoveerde Basak Manders aan de Rotterdam School of Management (RSM, Erasmus Universiteit) op het onderwerp 'implementatie en effect van ISO 9001'. Zij stelde een overzicht samen van de gevonden effecten van ISO 9001 in organisaties op basis van een analyse van de vele studies die beschikbaar zijn. Het antwoord hierop interesseert ons. Het geeft antwoord op de vraag: 'Zijn we eigenlijk goed bezig bij ISO?'

Verbeteringen in bedrijfsvoering en marktpositie

In de meeste gevallen leidt het gebruik van ISO 9001 tot verbeteringen in de bedrijfsvoering en de marktpositie. Dit blijkt afhankelijk te zijn van een aantal factoren: de lengte van de periode sinds certificatie, de gebruikte versie van ISO 9001, het land en bijbehorende cultuur, de sector en de omvang van de organisatie. De herzieningen van ISO 9001 in 2000 en 2008 zijn het meest ingrijpend geweest en blijken ook het grootste positieve effect gehad te hebben. De komende 2015-versie is naar verwachting de derde belangrijke verbetering.

Intrinsieke motivatie is essentieel

Volgens prof. Mohan Totikonda (Kelly School of Business, Indiana), spreker op het aansluitende symposium 'The future of quality management', zijn de twee grootste voorwaarden voor succes de motivatie van en door het topmanagement en de intrinsieke motivatie van medewerkers om met ISO 9001 aan de slag te gaan.

Hoge eisen aan externe auditor

Henk de Vries (RSM) vult later aan, dat een goede toetsing een derde voorwaarde is voor succes. Een beetje extreem gesteld vinden volgens hem, externe audits nog te veel plaats met hulpmiddelen en inzichten van voor 2000. De toetsing door de Raad voor Accreditatie zet de auditoren van certificerende instellingen onvoldoende op het spoor om dat te moderniseren. De overgang naar de 2015-versie zal naar verwachting nog meer vergen van de externe auditoren, in de zin dat echte business-audits moeten worden uitgevoerd.

Volgende stap

Kan de volgende ISO 9001: 2015 de overtreffende trap van zichzelf worden? Hoe kan dit doel worden gerealiseerd? De normcommissie Kwaliteitsmanagement vindt het van groot belang de dialoog aan te gaan met organisaties die de norm toepassen, toetsen of onderzoek doen naar de effecten. Een intensievere samenwerking over de afstemming van interpretaties van de normeisen wordt een eerste stap.

Bekijk het proefschrift van Basak Manders: 'Implementation and Impact of ISO 9001'.

Door:
Noud van Roermund, Luchtverkeersleiding Nederland, voorzitter normcommissie Kwaliteitsmanagement
Annemarie de Jong, NEN Milieu & Maatschappij, secretaris normcomtmissie Kwaliteitsmanagement

Deze column is eerder gepubliceerd op Sigmaonline.

Meer informatie

Voor informatie over de normcommissie Kwaliteitsmanagement: annemarie.dejong@nen.nl.

Eerder door u bekeken

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met NEN Managementsystemen

(015) 2 690 362

managementsystemen@nen.nl