Download gratis whitepaper over de nieuwe ISO 9001 en ISO 14001

03-11-2015 In september 2015 verschenen ISO 9001:2015 (kwaliteitsmanagement) en ISO 14001:2015 (milieumanagement). Wat is er gewijzigd in ISO 9001 en ISO 14001? En wat zijn belangrijke kenmerken van de HLS? In onderstaande whitepapers leest u wat de wijzigingen betekenen voor uw organisatie.

Whitepaper 'Veranderingen ISO 9001'

De herziening van ISO 9001:2015 introduceert een nieuwe structuur met 10 hoofdstukken en veel nieuwe eisen en termen. Gebruikers van de norm moeten er dus rekening mee houden dat waarschijnlijk aanpassingen nodig zijn in hun kwaliteitsmanagementsysteem. Deze whitepaper geeft een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in de norm.




Whitepaper 'Veranderingen ISO 14001'

ISO 14001 is ingrijpend gewijzigd: een nieuwe structuur met 10 hoofdstukken en veel nieuwe en aangepaste eisen en termen. Gebruikers van de norm moeten er dus rekening mee houden dat er waarschijnlijk aanpassingen nodig zijn in hun milieumanagementsysteem. Deze whitepaper geeft een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in de norm.





Whitepaper 'De HLS als basis van de nieuwe ISO 9001 en ISO 14001'

De gemeenschappelijke basis van ISO 9001 en ISO 14001 is de zogenoemde High Level Structure als kern van het plug-in model. Deze structuur zorgt voor goed op elkaar afgestemde en eenvoudig te integreren managementsysteemnormen. In deze whitepaper beschrijven we de inhoud en enkele belangrijke kenmerken van de HLS. Voor de manier waarop de HLS is toegepast in ISO 9001:2015 en ISO 14001:2015 verwijzen we naar de specifieke whitepapers over de veranderingen in die normen.





Whitepaper 'De kwaliteitsmanager is dood leve de kwaliteitsmanager'

Dit jaar is een mijlpaal in de geschiedenis van formele kwaliteitsmanagementsystemen. Bijna 30 jaar na de publicatie van de eerste editie van ISO 9001 wordt kwaliteitsmanagement volledig onderdeel van hét managementsysteem van een organisatie. Betekent dit het einde van kwaliteitsmanagement of is het een nieuw begin? Volgens ons beide. De tijd dat de aandacht voor kwaliteit werd gedelegeerd aan de kwaliteitsmanager heeft zijn langste tijd gehad, maar ISO 9001:2015 als managementinstrument voor directie en Raad van Bestuur wacht een mooie toekomst. In dit artikel schetsen we de ontwikkelingen in (kwaliteits)managementsystemen en de betekenis daarvan voor de veranderende rol van de kwaliteitsmanager.

Eerder door u bekeken

Top normen Managementsystemen

Download gratis gids