Norm

NEN-ISO/IEC 20000-1:2006 nl

Informatietechnologie - Service management - Deel 1: Specificatie

  • Deze norm is ingetrokken sinds 10-05-2011

102,00

Over deze norm

Status Ingetrokken
Aantal pagina's 20
Commissie Software and systems engineering
Gepubliceerd op 01-01-2006
Taal Nederlands
In dit deel van ISO/IEC 20000 worden de eisen gespecificeerd die aan een dienstverlener worden gesteld met betrekking tot het verlenen van service management van aanvaardbare kwaliteit aan zijn klanten. Het document kan worden gebruikt: door ondernemingen die een offerte uitbrengen voor hun diensten; b. door ondernemingen die een consistente benadering eisen door alle dienstverleners in de leveringsketen; c. door dienstverleners die een benchmark willen toepassen op hun IT service management; d. als basis voor onafhankelijke beoordeling; e. door een organisatie die moet aantonen in staat te zijn diensten te leveren die voldoen aan de eisen van de klant en f. door een organisatie die de dienstverlening wil verbeteren door doeltreffende toepassing van processen voor bewaking en verbetering van de kwaliteit van dienstverlening. In dit deel van ISO/IEC 20000 wordt een aantal nauw verwante service management-processen gespecificeerd. De onderlinge verbanden tussen de processen zijn afhankelijk van de toepassing binnen een organisatie en zijn doorgaans te complex om in een model onder te brengen; de verbanden tussen de processen zijn in dit schema dan ook niet weergegeven. Het overzicht van doelstellingen en besturingsinstrumenten in dit deel van ISO/IEC 20000 is niet uitputtend en een organisatie kan besluiten dat aanvullende doelstellingen en besturingsinstrumenten nodig zijn om aan de specifieke behoeften van de organisatie te voldoen. De aard van de zakelijke relatie tussen de dienstverlener en de organisatie bepaalt hoe de eisen van dit deel van ISO/IEC 20000 worden geïmplementeerd, teneinde aan de algemene doelstelling te voldoen. Dit deel van ISO/IEC 20000 is een procesgerichte norm, en als zodanig niet bedoeld voor productbeoordeling. Organisaties die middelen, producten en systemen voor service management ontwikkelen, kunnen echter dit deel van ISO/IEC 20000 en de praktijkcode gebruiken om middelen, producten en systemen te ontwikkelen die de 'best practice' in service management ondersteunen.

Details

ICS-code 03.080.99
35.020
Nederlandse titel Informatietechnologie - Service management - Deel 1: Specificatie
Engelse titel Information technology - Service management - Part 1: Specification
Vervangen door

Winkelwagen

Subtotaal:

Ga naar winkelwagen