Norm

NEN-ISO/IEC 20000-2:2006 nl

Informatietechnologie - Service managament - Deel 2: Praktijkcode

  • Deze norm is ingetrokken sinds 23-02-2012

165,00

Over deze norm

Status Ingetrokken
Aantal pagina's 39
Commissie Software and systems engineering
Gepubliceerd op 01-01-2006
Taal Nederlands
Dit deel van ISO/IEC 20000 vertegenwoordigt een industrieconsensus voor kwaliteitsnormen met betrekking tot IT-service management-processen. Deze service management-processen leveren de best mogelijke diensten, teneinde te voldoen aan de bedrijfsmatige behoefte van de klant binnen overeengekomen niveaus van toewijzing van middelen, d.w.z. dienstverlening die professioneel en kosteneffectief is en waarvan de risico's worden begrepen en beheerd. De veelheid aan termen waarmee hetzelfde proces wordt aangeduid en de processen en functionele groepen (en functieomschrijvingen) kunnen het werkveld van service management verwarrend maken voor een nieuwe manager. Gebrek aan inzicht in de terminologie kan een belemmering zijn voor het instellen van doeltreffende processen. Inzicht in terminologie is een tastbaar en belangrijk voordeel van ISO/IEC 20000. In dit deel van ISO/IEC 20000 wordt dienstverleners aanbevolen een algemene terminologie te gebruiken en een meer consistente benadering van service management te gebruiken. Dit biedt een gemeenschappelijke basis voor verbetering van dienstverlening. Het biedt ook een kader voor gebruik door leveranciers van hulpmiddelen voor service management. Deze praktijkcode is een procesgerichte norm, en als zodanig niet bedoeld voor productbeoordeling. Organisaties die middelen, producten en systemen voor service management ontwikkelen, kunnen echter de specificatie en de praktijkcode gebruiken om middelen, producten en systemen te ontwikkelen die 'best practice' in dienstverlening ondersteunen.Dit deel van ISO/IEC 20000 biedt een leidraad voor auditors en ondersteuning voor dienstverleners die de dienstverlening willen verbeteren of die een audit ondergaan overeenkomstig ISO/IEC 20000-1. In ISO/IEC 20000-1 wordt een aantal verwante service management-processen gespecificeerd.

Details

ICS-code 03.080.99
35.020
Nederlandse titel Informatietechnologie - Service managament - Deel 2: Praktijkcode
Engelse titel Information technology - Service management - Part 2: Code of practice
Vervangen door

Winkelwagen

Subtotaal:

Ga naar winkelwagen