Publicatie

Praktijkgids ISO 9001 voor het MKB - Klanten tevreden
houden is de kern van de zaak

UIT 87:2019 nl

25,00 30,25 Incl BTW

Over deze publicatie

Status Definitief
Aantal pagina's 136
Gepubliceerd op 01-10-2019
Taal Nederlands

Veel mkb-bedrijven kiezen voor de invoering van een kwaliteitsmanagementsysteem. Omdat klanten erom vragen, omdat ze hun organisatie willen verbeteren of omdat ze de kwaliteit van hun producten of diensten willen waarborgen. Vaak wordt dan iemand binnen het bedrijf aangewezen om het kwaliteitsmanagement erbij te doen, naast zijn andere taken. Bovendien wordt kwaliteitsmanagement meestal gezien als iets dat erbij komt, in plaats van dat het een integraal onderdeel wordt van de bedrijfsvoering. En soms wordt de verantwoordelijkheid voor kwaliteit niet duidelijk toegewezen.

Er bestaan daarnaast nogal wat misverstanden over ISO 9001. Men denkt direct aan administratieve rompslomp en regels. Of aan het afvinken van hokjes en lijstjes, met als doel een ingelijst certificaat aan de muur. Maar dan ga je voorbij aan waar het eigenlijk om draait. In de kern gaat ISO 9001 namelijk over klanttevredenheid. Hoe richt je je processen zo in dat je klanten tevreden houdt, zodat ze terugkomen. Een kwaliteitsmanagementsysteem brengt structuur aan in een organisatie. En het zorgt ervoor dat de strategie en de operatie beter op elkaar worden aangesloten. Het biedt, kortom, alles wat nodig is om een bedrijf effectief te besturen.

Maar hoe werkt dat nu voor een mkb-bedrijf, zo’n ISO-certificering? Hoe zit een kwaliteitsmanagementsysteem in elkaar? En hoe zit het precies met het in kaart brengen van risico’s en kansen? En niet in de laatste plaats: hoe zorg je ervoor dat alle relevante medewerkers van het bedrijf op de hoogte zijn van de invoering van het kwaliteitsmanagementsysteem, en dat iedereen betrokken is?

Met deze praktijkgids voor het mkb laten we aan de hand van voorbeelden zien hoe ISO 9001 eigenlijk werkt in de dagelijkse praktijk. We laten zien dat veel dingen in ISO 9001 al vanzelfsprekend zijn voor veel organisaties. En dat het vaak een kwestie is van gezond verstand. Bovendien geven we tips en aanwijzingen die van pas kunnen komen als je binnen het bedrijf verantwoordelijk bent voor (de invoering van) het kwaliteitsmanagementsysteem.

Details

ICS-code 03.120.10
Nederlandse titel Praktijkgids ISO 9001 voor het MKB - Klanten tevreden
houden is de kern van de zaak
Engelse titel Praktijkgids ISO 9001 voor het MKB

Winkelwagen

Subtotaal:

Ga naar winkelwagen