De lekkerste column ooit

07-02-2018 Soms heb ik als freelance journalist ware geluksmomentjes tijdens mijn werk. Dat de rillingen van genot over mijn rug lopen, de haartjes recht overeind gaan staan. Dat mijn werk me zo veel plezier verschaft dat ik er een fysieke geluksreactie van ondervind. Zo’n moment had ik toen ik het groene licht kreeg een column over bier te schrijven.

Bier. Bier. Bier. Proef het woord. Wat is mijn werk soms toch mooi! Maar genoeg gekkigheid. Alcohol is een serieuze zaak. Ik drink sinds mijn vijftiende al wekelijks enkele glazen (soms meer dan goed voor mij is, maar dat is weer een ander verhaal).

Zoals de meeste mannen begon ik met pils, maar tijdens en na mijn studententijd heb ik het pallet met favorieten stilaan uitgebreid. De kwantiteit daalde, de kwaliteit steeg. Ik drink zo ongeveer alle soorten bieren tot een procent of 8, donker bier staat nog altijd op de zwarte lijst.

In Nijmegen hebben we sinds enkele jaren bierfeesten, met kleine obscure brouwerijtjes die hun soms rokende brouwsels proberen te slijten aan de onschuldige voorbijganger. Ik dronk er vorig jaar een biertje uit Mill. Ik weet het nog goed. Het werd met een duivels lachje aangereikt door een dunne dame met iets te lange nagels en een kleine pukkel op de neus. Geen goed voorteken. En dat klopte, want nadat mijn maag zich omkeerde hing ik snel daarna in de struiken waar het goedje tussen de planten belandde.

Soms gaat het dus mis, maar over het algemeen ervaar ik bier drinken als een uitstekende en lekkere hobby. Ik ben een echte liefhebber van zo ongeveer alles wat Belgische monniken of Indiase IPA-brouwers mij te bieden hebben. En het simpele pilsje? Daar hebben wij in Nijmegen de Vierdaagsefeesten voor. Geschonken in een plastic bekertje. Ach, het mag de pret niet drukken.

Wist u trouwens dat er in de bierwereld nog geen sprake is van internationale normalisatie? Dat is eigenlijk best gek, aangezien bier wereldwijd het meest genuttigde alcoholische drankje is. Daar komt nu echter hopelijk verandering in, licht consultant Agrofood en Consument Merel Wagner toe. “Dit voorjaar wordt er op Zuid-Koreaans voorstel gestemd over de oprichting van de ISO sub-committee ’Beer’. De stemming sluit op 14 maart. Het doel van deze nieuwe sub-committee (SC) binnen ISO/TC 'Food' is het ontwikkelen van internationale normen die betrekking hebben op onder andere terminologie en test- en analysemethoden, naast kwaliteits- en veiligheidsvereisten voor grondstoffen, productie, verpakking, distributie en transport & opslag van bier als alcoholische drank."

"Ook komen sensorische analyse en technieken aan bod. Met de oprichting van deze SC wil ISO tegemoet komen aan de behoefte bij consumenten en overheden in voornamelijk de opkomende (Aziatische) markten naar een kwalitatieve slag in de productie, opslag en afname van bier. Zo is er concrete behoefte aan bijvoorbeeld continue kwaliteit en veiligheid van tap- en doseersystemen en het gebruik ervan. Ook is er behoefte aan specifieke hygiënevoorschriften bij de productie en afname van bier. Het voorstel spreekt een bijzonder brede doelgroep aan: producenten, verpakkers, distributeurs en gebruikers zouden allen van normalisering moeten kunnen profiteren.”

Interesse?

Heeft uw organisatie belang bij het ontwikkelen van normen voor bier en biertapsystemen? NEN komt graag in contact met customers, brand owners, governments and related stakeholders. Voor meer informatie over dit voorstel en eventuele deelname kunt u contact opnemen met Merel Wagner, consultant AgroFood & Consument, telefoon 015 2 690 185 of e-mail afc@nen.nl.

Meer informatie over dit onderwerp? Lees dan ook: Opstelling ISO-normen voor bier en tapsystemen

Eerder door u bekeken

Column over alledaagse zaken

Door Johan van Leipsig

Sinds 2016 schrijft Johan, voor elke editie van Consumentenzaken- en AgroFoodmail, een column over de alledaagse dingen met een relatie naar normen en normalisatie. Johan is de eigenaar van DéTé Communicatie en schrijft regelmatig over normalisatie voor de e-mailnieuwsbrieven van NEN.

Hij klimt ook in de pen voor de (geestelijke) gezondheidszorg, bouw, tuinbouw, sport en horeca. Werelden die mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Inderdaad, ´lijken´, want zoals Johan zelf zegt: “Dété is het cement dat ze verbindt. Geen branche zo onbekend of ik spring er uit volle overtuiging en vol nieuwsgierigheid in!”

www.detecommunicatie.nl