Die lelijke paprika voelt lekker

10-10-2019 Wij bij de Van Leipsigjes doen graag een duit in het zakje als het gaat om duurzaamheid. We laten de auto zo vaak mogelijk staan, hebben zonnepanelen op het dak, trekken liever een trui aan dan de verwarming een graadje hoger te zetten, hebben een regenton in de tuin en eten de helft minder vlees dan voorheen (het grootste offer).

Wat minder pijnlijk en ook gewoon leuk is, is de app Too Good To Go. Daarop staan winkels in de buurt die voor dumpprijzen voedsel verkopen dat nog net de houdbaarheidsdatum niet heeft bereikt. Of simpelweg over is. Het werkt gemakkelijk. Je opent de app, bestelt het gewenste aantal pakketten en betaalt via Ideal. Op de opgegeven afhaaltijd ga je naar de winkel, vaak een supermarkt of bakkerij. Je laat je bon op je smartphone zien en dan krijg je je verrassingspakket mee. Inderdaad, je koopt iets waarvan je niet weet wat er in zit. Leuk toch! En nooit meer kissebissen over wat er op het menu staat. Je hebt het er maar mee te doen. Zo leer je bovendien ook nog eens dingen eten die je normaal niet zou eten. Behalve het verrassingseffect is er ook een prijsprikkel. Voor 4 euro krijg je een pakket eten mee waar je in de winkel normaliter 12 euro voor betaalt. Dat scheelt! De kwaliteit bij de supermarkt is prima. Bij de bakker is het nog wel eens uitkijken dat de broodjes niet meteen al te hard worden en je er een ruit mee kunt ingooien. En dan is er de Makro, het summum van de gebruikers van de app. De Heilige Berg. Mensen wat een weelde! Too Good To Go’ers steken elkaar de ogen uit met foto’s van hun pakket op Facebook. Kijk ons eens! Enorme porties vleespakketten, rijk gevulde groentepakketten en salades voor een habbekrats. De pakketten van de Makro zijn vaak binnen enkele minuten compleet uitverkocht. We hadden er onlangs een met een meter (!) zalm (35 porties) en 2 kilo aan gourmetpakket. Plus nog allerlei andere zaken, voor 4 euro! Opdelen en invriezen. Proberen dus die app. Maar liever niet als u bij mij in de buurt woont. Of eigenlijk: misschien moeten we er maar helemaal mee stoppen. Want intussen heeft mijn gedachte ‘Zijn wij even goed bezig!’ plaatsgemaakt voor het diametraal tegenovergestelde. Want wat blijkt nu? Door al die nijvere en bewuste burgers die voedselverspilling willen tegengaan, worden de voedselbanken beroofd van hun dagelijkse aanvoer. Tja. Wat zou u nu doen? Misschien is een leuk alternatief wel het eten van ‘misvormde groenten’. Groente en fruit met een afwijkende vorm, kleur of beschadiging worden door veel supermarkten niet verkocht. Uit onderzoek van consumentenprogramma Radar onder 30.000 consumenten geeft 98% aan misvormde groente en fruit wel te willen kopen, mits beschikbaar en tegen een gunstige prijs. Een prijsverschil van 5 cent per kilo is al genoeg om de meerderheid van de mensen voor de afwijkende producten te laten kiezen, blijkt. Weliswaar een minder koopje dan Too Good To Go, maar die lelijke paprika voelt bij mij wel beter dan een lege voedselbank.

Eerder door u bekeken

Column over alledaagse zaken

Door Johan van Leipsig

Sinds 2016 schrijft Johan, voor elke editie van Consumentenzaken- en AgroFoodmail, een column over de alledaagse dingen met een relatie naar normen en normalisatie. Johan is de eigenaar van DéTé Communicatie en schrijft regelmatig over normalisatie voor de e-mailnieuwsbrieven van NEN.

Hij klimt ook in de pen voor de (geestelijke) gezondheidszorg, bouw, tuinbouw, sport en horeca. Werelden die mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Inderdaad, ´lijken´, want zoals Johan zelf zegt: “Dété is het cement dat ze verbindt. Geen branche zo onbekend of ik spring er uit volle overtuiging en vol nieuwsgierigheid in!”

www.detecommunicatie.nl