Een ode aan het buitenbeentje

16-12-2019 Buitenbeentjes. Wat moeten we zonder ze? Figuren die in de donkere spelonken van de maatschappij wonen, door velen voor gek versleten. Eigenwijs, non-conformistisch, levend met hun palet van vreemde denkbeelden over de maatschappij waar de rest van ons naar alle tevredenheid in leeft.

Goed, dat is af en toe best saai en stiekem kijken we ook wel met een gevoel van jaloezie naar de buitenbeentjes. Die zeggen wat misschien wel velen van ons denken, maar nooit hardop durven zeggen. Maar we hebben ze ook nodig om ons tegen af te zetten. We koesteren ambivalentie tegenover de buitenbeentjes. Dat maakt ze tegelijkertijd vervelend aanwezig maar ook onmisbaar.

Eén van mijn beste vrienden is zo’n buitenbeentje. Hij geniet ervan om advocaat van de duivel te spelen. Zegt de rest ‘links’, zegt hij met een stalen gezicht ‘rechts’. En beargumenteert zijn visie op zo’n manier dat je nog bijna zou switchen ook. Hoe meer kritiek hij krijgt, hoe meer hij in zijn element is. Heerlijk om naar te luisteren.

Ik breek een lans voor de menselijke buitenbeetjes. En niet alleen voor menselijke buitenbeentjes. Ook in andere categorieën zijn ze er. Zo ontstond er afgelopen jaar ophef nadat groente- en fruittelers vonden dat ze hun oogst gratis moesten weggeven, omdat ze die anders moesten vernietigen. Een pruimenteler gaf 60.000 kilo weg, omdat zijn pruimen een millimeter te klein waren. Miljoenen cherrytomaten zijn gratis weggegeven, omdat zij door de droogte ietwat waren verschrompeld. Wist u dat we in totaal 30 procent van alle voedsel verspillen omdat de vorm ‘niet-esthetisch verantwoord’ is? Dat is mondiaal 1,3 miljard ton voedsel! Op worldfoodclock.com is te zien hoeveel voedsel we iedere seconde verspillen.

Groente en fruit met een afwijkende vorm, kleur of beschadiging worden door veel supermarkten niet verkocht. Ik heb hier al eerder aandacht voor gevraagd in een andere column, maar herhaling is de kracht van de boodschap! In een onderzoek van consumentenprogramma Radar onder 30.000 consumenten, geeft 98 procent aan misvormde groente en fruit best te willen kopen. Weliswaar tegen een gunstige prijs, maar toch. Een prijsverschil van 5 cent per kilo is volgens het onderzoek al genoeg om de meerderheid van de mensen voor de afwijkende producten te laten kiezen. Denk bijvoorbeeld aan kleine paprika's, kromme komkommers of appels die onvoldoende zijn gekleurd. Toch is er geen verschil in kwaliteit en versheid. Die is namelijk net zo goed. Albert Heijn doet het in dit opzicht prima, met zijn Buitenbeentjes.

Maar waarom kopen we dan niet met z’n allen die vreemd ogende groente en fruit? Vier onderzoekers hebben die vraag onderzocht. Hun bevinding: We kopen liever geen misvormde producten, omdat dit ons zelfbeeld negatief zou beïnvloeden. We zouden onszelf daardoor ‘minder waard’ voelen. Dat gevoel wordt volgens de wetenschappers versterkt als er goed gevormde producten naast liggen. De onderzoekers komen echter ook met een oplossing. Een reclame in de winkel met de tekst “You are fantastic! Pick ugly produce!” zorgde ervoor dat de koopintentie onder klanten met 22,4 procent omhoog ging*.

Dus laten we met z’n allen fantastisch wezen en lelijke producten kopen! Ze omarmen. En zo een ode aan het buitenbeentje brengen. Aan alle buitenbeentjes.

*Bron: Journal of Marketing

Eerder door u bekeken

Column over alledaagse zaken

Door Johan van Leipsig

Sinds 2016 schrijft Johan, voor elke editie van Consumentenzaken- en AgroFoodmail, een column over de alledaagse dingen met een relatie naar normen en normalisatie. Johan is de eigenaar van DéTé Communicatie en schrijft regelmatig over normalisatie voor de e-mailnieuwsbrieven van NEN.

Hij klimt ook in de pen voor de (geestelijke) gezondheidszorg, bouw, tuinbouw, sport en horeca. Werelden die mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Inderdaad, ´lijken´, want zoals Johan zelf zegt: “Dété is het cement dat ze verbindt. Geen branche zo onbekend of ik spring er uit volle overtuiging en vol nieuwsgierigheid in!”

www.detecommunicatie.nl