Hamsterèèèèèn!

03-04-2020 Ik miste iets. Terwijl ik in Nederlands grootste kruidenier stond met mijn winkelwagentje werd mijn brein geprikkeld door iets dat ontbrak. En ineens wist ik het. De hamsters! Ze zijn weg!

Het was vorige week ergens en ineens schoot me het nieuwsbericht te binnen dat de supermarkt de leuke beestjes tijdelijk had verwijderd uit zijn filialen om het hamsteren tegen te gaan. We zitten inmiddels in week drie van de Coronacrisis en nog altijd kunnen mensen het niet laten. Ondanks alle oproepen van de overheid en het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel dat hamsteren niet nodig is, blijven we massaal inslaan. En dat is ook niet gek, want het voelt als oorlog! Samen staan we sterk tegen de catastrofe die ons allen bedreigt! Onze leiders hebben een ons geïnformeerd dat er onmiddellijk gevaar dreigt. En dat leidt er in ons brein toe dat de ‘verstandige’ delen worden overgeslagen en het oerbrein in werking treedt. Of je nu slim of dom bent, het effect is hetzelfde: hier met die spullen! Die neiging is niet meer recht te breien door hoeveel Mark Ruttes of retaildeskundigen dan ook die zeggen dat hamsteren niet nodig is. Zelfs het filmpje van een gniffelende heftruckchauffeur in pakhuis vol met wc-papier helpt niet.

Tel daarbij op dat schaarste creëren één van de trucs van supermarkten is om consumenten te lokken, en u heeft nog een stukje van de hamsterpuzzel te pakken. Legt een supermarkt veel producten in de schappen, dan lopen mensen eerder voorbij. Ligt er weinig, dan overheerst het gevoel ‘het zal zo wel op zijn, ik neem het mee’. En dat geldt zeker bij een quotum zoals bij de desinfecterende handgel die u waarschijnlijk in huis heeft. Hoeveel verpakkingen heeft u? Het gevoel van onrust wint van de ratio. En u moet wel sterk in uw schoenen staan als u na het bekijken van uw socials nog steeds niet het gevoel hebt dat u naar de supermarkt moet rennen voor die laatste rollen wc papier.

Foto’s van lege schappen jagen u de stuipen op het lijf. Het is wat ‘fomo’ wordt genoemd: fear of missing out, bang om iets te missen. Mensen slaan producten in die ze eigenlijk niet nodig hebben alleen maar uit angst dat straks hun buren ze wel in huis hebben en zij niet. Het zijn trouwens niet alleen particulieren die hamsteren, ook overheden maken zich er schuldig aan. En dat maakt de situatie er alleen maar gevaarlijker op. Zo heeft Kazachstan (grootexporteur van tarwebloem) een verbod ingesteld op de export van tarwebloem, samen met wortels, suiker en aardappelen. Vietnam sluit tijdelijk geen nieuwe exportcontracten meer voor rijst. Servië is gestopt met de export van onder andere zonnebloemolie. Als meer landen dit gaan doen kunnen er op mondiale schaal grote problemen ontstaan. Laten we dus hopen dat er snel tekenen gloren van een terugkeer naar een normale gang van zaken. Dat landen en consumenten stoppen met hamsteren. Food for thought als u vandaag op het toilet zit.

Johan van Leipsig

Norm voor transport en opslag voor voedselveiligheid

Deze bevat basisvoorwaarden voor transport en opslag ter ondersteuning van ISO 22000. Hierin staan basisvoorwaardenprogramma's voor voedselveiligheid specifiek voor transport en opslag. NVN-ISO/TS 22002-5 zal partijen in de supply chain die voedsel, ingrediënten en grondstoffen opslaan of transporteren, helpen om de goederen op een veilige manier af te leveren.

De ISO publicatie is ontwikkeld in een werkgroep van de commissie ISO/TC 34/SC 17 – Management systems for food safety, onder leiding van Cargill (voorzitter) en NEN (secretariaat).

Voor meer informatie: Marcel de Vreeze, consultant AgroFood & Consument, telefoon 015 2 690 125, of e-mail afc@nen.nl.

Eerder door u bekeken

Column over alledaagse zaken

Door Johan van Leipsig

Sinds 2016 schrijft Johan, voor elke editie van Consumentenzaken- en AgroFoodmail, een column over de alledaagse dingen met een relatie naar normen en normalisatie. Johan is de eigenaar van DéTé Communicatie en schrijft regelmatig over normalisatie voor de e-mailnieuwsbrieven van NEN.

Hij klimt ook in de pen voor de (geestelijke) gezondheidszorg, bouw, tuinbouw, sport en horeca. Werelden die mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Inderdaad, ´lijken´, want zoals Johan zelf zegt: “Dété is het cement dat ze verbindt. Geen branche zo onbekend of ik spring er uit volle overtuiging en vol nieuwsgierigheid in!”

www.detecommunicatie.nl