Met z’n allen aan de Cola Light

03-05-2019 Cola Light is gezond. ‘One glass Coke a day, keeps the doctor away’. En olijfolie? Daar kun je beter van af blijven. Eet dan maar liever ontbijtgranen met minder suiker. Want die zijn groen. Het zijn niet mijn eigen beweringen, maar de uitkomsten van een nieuw label dat vanaf 2020 voedingswaarden moet gaan weergeven.

Het Nutriscorelabel bestaat uit 5 kleuren en is te vergelijken met ons Energielabel. Het label loopt van gezond (een A in donkergroen) naar ongezond (een bloedrode E). Het label, dat actief gepromoot wordt door de Consumentenbond, laat op die manier in één oogopslag zien hoe gezond een product is.

Klinkt handig en overzichtelijk. En het heeft de steun van een meerderheid van de bevolking, als we onderzoek mogen geloven. Want Nederlanders willen snelle beslissingen kunnen maken in de supermarkt. En zijn bovendien lui als het om lezen van verpakkingen gaat. Want alleen hoog opgeleiden (als ik die term nog mag gebruiken), mensen die in voeding geïnteresseerd zijn en mensen die willen afvallen kijken bewust op een verpakking. Wat is dan handiger dan een simpele kleur die aangeeft wat je moet laten liggen en wat niet? Bovendien zou invoering van Nutriscore fabrikanten kunnen overhalen gezonder te produceren, want wie wil er nou een bloedrode E op zijn verpakking? Je zou er bijna van wegrennen!

De Consumentenbond testte zelf 50 tussendoortjes met het systeem. In meer dan de helft bleek te veel suiker en verzadigd vet te zitten. Met het label kun je niet alleen kijken wat gezond is en wat niet, maar kun je ook producten met elkaar vergelijken zonder de ingrediëntenlijst te hoeven bestuderen, aldus de Consumentenbond. Maar daar wringt ook meteen de schoen. Want welke criteria gelden voor iets wat ‘gezond’ is? Uit het label komt bijvoorbeeld olijfolie als E en Cola Light als gezond product naar voren. Terwijl in Cola Light inderdaad geen suiker zit, maar verder ook helemaal niets wat voor voedingswaarde mag doorgaan. Plus het is slecht voor je tanden (wat dan wel weer een blije tandarts oplevert).

In Frankrijk, Spanje en bij onze zuiderburen is het logo inmiddels ingevoerd. In die landen kijken ze vooral naar zaken als toegevoegde suikers, zout en vet. Naar ongezonde dingen dus. Een product dat in de rode kleur eindigt wordt dus niet beoordeeld op de aanwezigheid van mineralen, vitaminen en eiwitten. Soep die veel groenten bevat maar ook teveel zout, eindigt daarmee op een lagere plek dan de hoeveelheid groenten zou doen verwachten. Op Twitter trekken de critici ook van leer. Zo was bijvoorbeeld te lezen dat Ibericoham slecht is, net als schimmelkaas, maar dat ontbijtgranen met dertig procent minder suiker wel in het groen eindigen. Italianen zijn bovendien boos over het feit dat hun nationale trots, de olijfolie, als slecht uit de bus komt omdat er teveel zout en vet in zit.

Meer onderzoek is volgens critici noodzakelijk om de consument op de juiste manier zijn weg te laten vinden in voedselveiligheid- en kwaliteit. Maar gelukkig hebben we nog een goed half jaar de tijd. In 2020 moet er volgens het preventieakkoord besloten zijn welk voedingskeuzelogo geïntroduceerd wordt.

Eerder door u bekeken

Column over alledaagse zaken

Door Johan van Leipsig

Sinds 2016 schrijft Johan, voor elke editie van Consumentenzaken- en AgroFoodmail, een column over de alledaagse dingen met een relatie naar normen en normalisatie. Johan is de eigenaar van DéTé Communicatie en schrijft regelmatig over normalisatie voor de e-mailnieuwsbrieven van NEN.

Hij klimt ook in de pen voor de (geestelijke) gezondheidszorg, bouw, tuinbouw, sport en horeca. Werelden die mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Inderdaad, ´lijken´, want zoals Johan zelf zegt: “Dété is het cement dat ze verbindt. Geen branche zo onbekend of ik spring er uit volle overtuiging en vol nieuwsgierigheid in!”

www.detecommunicatie.nl