Sensorische analyse

Sensorische analyse omvat de karakterisering van de productkenmerken gebaseerd op de waarneming van de vijf zintuigen. Getrainde assessoren (expertpanels, ervaren proevers of consumenten) voeren de sensorische analyse vaak uit.

De sensorische productkenmerken zijn uiterlijk (verpakking, vormgeving, presentatie, imago en kleur), geur, smaak, textuur en geluid. De analyse van productkenmerken kan ingezet worden als kwaliteitscontrole- of ontwikkelingstool. Normalisatie op het gebied van sensorische analyse gaat vooral over terminologie en testen voor de uitvoering van de analyse (testruimten, voorbereiding van monsters en training van assessors). Ook worden er normen ontwikkeld voor testmethoden, bijvoorbeeld statistische dataverwerking.

In Nederland is momenteel geen normcommissie voor dit onderwerp. De werkzaamheden met betrekking tot sensorische analyse vinden plaats in de volgende internationale normcommissie: ISO/TC 34/SC 12 - Food products - Sensory analysis.

Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marcel de Vreeze, AgroFood & Consument, telefoon (015) 2 690 125, e-mail marcel.devreeze@nen.nl.

Eerder door u bekeken

Contact of meer informatie

Voor meer informatie of als u zich wilt aanmelden als normcommissielid:

Marcel de Vreeze

(015) 2 690 125

marcel.devreeze@nen.nl

Handbook ISO 22000

How to use ISO 22000 - Food safety management systems

Het ISO-handboek is een praktische uitgave voor alle MKB’ers in de levensmiddelensector.

Lees meer
Bestel de gids

Nieuwsberichten

Lidstaten EU steunen Autoriteit Voedselveiligheid

28-11-2016 In een nieuwe verbintenisverklaring hebben EU-lidstaten hun steun aan de Europese Autoriteit voor Vo...

ISO/PC Chain of Custody opgericht

28-11-2016 Er worden grote stappen gezet rond het Chain of Custody (CoC) voorstel van NEN dat onlangs door ISO ...

Nieuwe voorwaarden programma opslag en distributie

28-11-2016 ISO 22000 bevat een managementsysteem voor specifieke voedselveiligheidsvereisten voor organisaties....

Meer nieuws