Sensorische analyse

Sensorische analyse omvat de karakterisering van de productkenmerken gebaseerd op de waarneming van de vijf zintuigen. Getrainde assessoren (expertpanels, ervaren proevers of consumenten) voeren de sensorische analyse vaak uit.

De sensorische productkenmerken zijn uiterlijk (verpakking, vormgeving, presentatie, imago en kleur), geur, smaak, textuur en geluid. De analyse van productkenmerken kan ingezet worden als kwaliteitscontrole- of ontwikkelingstool. Normalisatie op het gebied van sensorische analyse gaat vooral over terminologie en testen voor de uitvoering van de analyse (testruimten, voorbereiding van monsters en training van assessors). Ook worden er normen ontwikkeld voor testmethoden, bijvoorbeeld statistische dataverwerking.

In Nederland is momenteel geen normcommissie voor dit onderwerp. De werkzaamheden met betrekking tot sensorische analyse vinden plaats in de volgende internationale normcommissie: ISO/TC 34/SC 12 - Food products - Sensory analysis.

Meer weten?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NEN AgroFood & Consument, telefoon (015) 2 690 351, e-mail afc@nen.nl.

Eerder door u bekeken

Contact of meer informatie

Voor meer informatie of als u zich wilt aanmelden als normcommissielid:

Marcel de Vreeze

(015) 2 690 125

afc@nen.nl

Handbook ISO 22000

How to use ISO 22000 - Food safety management systems

Het ISO-handboek is een praktische uitgave voor alle MKB’ers in de levensmiddelensector.

Lees meer
Bestel de gids

Nieuwsberichten

Herziening ISO 22000 ‘Voedselveiligheid managementsystemen’

13-09-2017 ISO 22000, de internationale norm voor management van voedselveiligheid, wordt herschreven. Commenta...

Ontwerpversie ISO 19011 beschikbaar

29-08-2017 ISO 19011 is hét wereldwijde referentiedocument voor intern auditen. De herziening van ISO 19011, de...

Voorstel ISO norm natuurlijke antimicrobiële stoffen

21-08-2017 Iran heeft bij ISO een voorstel ingediend voor een nieuwe norm over natuurlijke antimicrobiële stoff...

Meer nieuws