Praktijkgids 'ISO 9001 voor het mkb' gepubliceerd

20-10-2019 De praktijkgids 'ISO 9001 voor het mkb - Klanten tevreden houden is de kern van de zaak' is gepubliceerd. Het laat mkb-bedrijven aan de hand van voorbeelden zien hoe ISO 9001 in de dagelijkse praktijk werkt. Naast een heldere uitleg over de norm bevat de gids een stappenplan, handige tips en praktische aanwijzingen waarmee mkb-bedrijven hun klanten tevreden kunnen houden.

Veel mkb-bedrijven kiezen voor de invoering van een kwaliteitsmanagementsysteem. Omdat klanten erom vragen, omdat ze hun organisatie willen verbeteren of omdat ze de kwaliteit van hun producten of diensten willen waarborgen. Vaak wordt dan iemand binnen het bedrijf aangewezen om het kwaliteitsmanagement erbij te doen, naast zijn andere taken. Bovendien wordt kwaliteitsmanagement meestal gezien als iets dat erbij komt, in plaats van dat het een integraal onderdeel wordt van de bedrijfsvoering. En soms wordt de verantwoordelijkheid voor kwaliteit niet duidelijk toegewezen.

Wat is de kern van ISO 9001?

Er bestaan daarnaast nogal wat misverstanden over ISO 9001. Men denkt direct aan administratieve rompslomp en regels. Of aan het afvinken van hokjes en lijstjes, met als doel een ingelijst certificaat aan de muur. Maar dan ga je voorbij aan waar het eigenlijk om draait. In de kern gaat ISO 9001 namelijk over klanttevredenheid. Hoe richt je je processen zo in dat je klanten tevreden houdt, zodat ze terugkomen. Een kwaliteitsmanagementsysteem brengt structuur aan in een organisatie. En het zorgt ervoor dat de strategie en de operatie beter op elkaar worden aangesloten. Het biedt, kortom, alles wat nodig is om een bedrijf effectief te besturen.

Maar hoe werkt ISO 9001-certificering voor een mkb-bedrijf?

Maar hoe werkt dat nu voor een mkb-bedrijf, zo’n ISO-certificering? Hoe zit een kwaliteitsmanagementsysteem in elkaar? En hoe zit het precies met het in kaart brengen van risico’s en kansen? En niet in de laatste plaats: hoe zorg je ervoor dat alle relevante medewerkers van het bedrijf op de hoogte zijn van de invoering van het kwaliteitsmanagementsysteem, en dat iedereen betrokken is?

De praktijkgids 'ISO 9001 voor het mkb' geeft voorbeelden hoe ISO 9001 eigenlijk werkt in de dagelijkse praktijk. De gids laat zien dat veel dingen in ISO 9001 al vanzelfsprekend zijn voor veel organisaties. Ook bevat de gids tips en aanwijzingen die van pas kunnen komen als je binnen het bedrijf verantwoordelijk bent voor (de invoering van) het kwaliteitsmanagementsysteem.

Meer informatie over ISO 9001 voor het mkb

Voor inhoudelijke informatie over de gids 'ISO 9001 voor het mkb' contact op met Dick Hortensius, consultant Managementsystemen, e-mail mm@nen.nl of Rene Gouwens. productmanager Managementsystemen, e-mail rene.gouwens@nen.nl.



Standard

UIT 87:2019 nl

Praktijkgids ISO 9001 voor het MKB - Klanten tevreden<br>houden is de kern van de zaak

Gefeliciteerd! Je bedrijf gaat een kwaliteitsmanagementsysteem volgens de norm ISO 9001:2015 invoeren. Dat betekent dat je goed op weg bent om je organisatie beter te laten presteren. En dat je met het certificaat aan je klanten en andere belanghebbe...

More info

Recently Viewed

Meer informatie over 'ISO 9001 voor het mkb'

Neem voor meer informatie over deze gids contact op met Dick Hortensius

(015) 2 690 115

mm@nen.nl

More information?

Please contact NEN Communications department.

00 31 152 690 435

communications@nen.nl