Eisen voor Xperience Level Agreement (XLA)

Lees over de ontwikkelingen, de functie van normen op het gebied van XLA en de mogelijkheid voor deelname aan bijeenkomsten.
Download NTA 8038

Bij Xperience Level Agreement (XLA) staat de gebruikersbeleving bij IT-projecten centraal. NEN is gestart met de ontwikkeling van een Nederlands Technische Afspraak (NTA) voor de XLA-methode.

Bij de XLA-methode draait de ICT dienstverlening om het optimaliseren van:

  • De klantbeleving;
  • Het rendement van de ICT diensten voor een organisatie.

De organisatie maakt afspraken over de beleving en het rendement die respectievelijk de eindgebruiker en de organisatie als geheel van ICT mag verwachten. De klantbeleving en rendement krijgen bij XLA ook voorrang boven technische afspraken. Dit zorgt voor een betere samenwerking tussen ICT en de organisatie als geheel.

Kaders en randvoorwaarden

De term XLA wordt steeds bekender in de markt, maar er is geen duidelijke omschrijving waarbij zowel kaders als randvoorwaarden ontbreken. Bij aanbestedingen wordt bijvoorbeeld gevraagd om te voldoen aan XLA, maar zonder concrete voorwaarden en eisen is het niet duidelijk wat wordt gevraagd.

Om de kwaliteit van de XLA-methode te borgen wordt een Nederlands Technische Afspraak (NTA) ontwikkeld. De NTA voor XLA zorgt voor transparantie over de XLA-methode en geeft inzicht in de randvoorwaarden waar de XLA-werkwijze aan moet voldoen. Aan de hand van een checklist bij de NTA kan worden beoordeeld of een bedrijf volgens de XLA-methode werkt.

Voor wie?

De NTA voor XLA geeft partijen of organisaties inzicht in de eisen die gelden voor het werken volgens XLA. De NTA is zowel interessant voor organisaties die beter willen samenwerken met hun IT afdeling, IT leveranciers of IT projecten. Daarnaast stelt de NTA IT leveranciers in staat op hun dienstverlening beter af te stemmen op de klant.

Het verbeteren van ervaringen is breed toepasbaar. In de NTA is de toepasbaarheid van XLA op ICT beschreven. XLA is ook breder toepasbaar en de NTA kan dus ook breder worden ingezet.

Vrij beschikbaar

NTA 8038 is vrij beschikbaar in NEN Connect en kunt u kosteloos downloaden. U dient zich wel vooraf te registreren. Met een gratis account kunt u tevens gebruik maken van vele functionaliteiten. Zo kunt u bijvoorbeeld via 'Recent gewijzigd' op de hoogte blijven of een norm is gecorrigeerd (C1), gewijzigd (A1) of dat er een nieuwe editie is uitgekomen. Zo blijft u altijd up-to-date.

Download NTA 8038 in NEN Connect

Webinar NTA voor XLA terugkijken

Op 11 juni 2020 organiseerde NEN samen met Giarte, Axians en KPN het webinar ‘NTA voor XLA: de klantbeleving centraal bij ICT’. Het webinar behandelde vier onderwerpen:

• Een NTA voor XLA - Inge Piek (NEN)
• ICT-problemen die we met elkaar gaan oplossen - Marco Gianotten (Giarte) & Mark Smalley
• Samenwerking; één van de waarden van XLA - Jette van Eldijk (Axians)
• XLA in de praktijk – Michiel Lansink (KPN)

Bekijk het webinar terug:

Presentatie & veel gestelde vragen webinar

U kunt de presentatie van het webinar 'NTA voor XLA: de klantbeleving centraal bij ICT' op uw gemak nog eens rustig nalezen. Ook de veelgestelde vragen over NTA 8038 kunt u downloaden als PDF-bestand.

De komende periode volgen vragen en antwoorden over de volgende onderwerpen:
- XLA in huidige werkwijze betrekken
- Over XLA en SLA’s en andere methoden
- XLA en klanten en business owners
- Volgende stappen
- XLA in de praktijk

Contact

Meedoen, vergadering bijwonen of meer informatie?


Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van XLA, vul dan het formulier 'Houd me op de hoogte in'. Bent u benieuwd naar de aansluiting op standaardisatie of wilt u uw steentje bijdragen en normcommissielid worden? Neem dan contact op met Inge Piek voor meer informatie.

Inge Piek

Inge Piek

Inge Piek is consultant bij NEN en secretaris van de normcommissie. Voor meer informatie kunt u contact opnemen: 015 2 690 200 of stuur een mail.

Stuur een e-mail