Tevreden klanten door samenwerking en communicatie: handvatten voor de monteur

Elektrotechnicus zijn vereist een zelfleiderschap en wendbaarheid die tijdens deze training op een zeer praktische manier aan bod komt

Inhoud

Duur Twee dagen van 09.30 tot 16.30 uur
Aantal deelnemers Max. 10 deelnemers
Voor wie Monteurs die werken bij een installatiebedrijf of een technische dienst van een bedrijf
Prijs € 990 excl. BTW

Het werk van de elektrotechnicus is veranderd door ontwikkelingen als de energietransitie (denk aan PV-panelen, warmtepompen, autolaadpalen, opkomst van gelijkspanningsnetten), toepassing van slimme elektronica en software, veranderende positie in het bouwproces en klanten die steeds mondiger worden. Waar een klant zich vroeger liet leiden door aanbod, leven we nu in een vraagcultuur. Er wordt steeds meer om advies en hulp gevraagd. Het invulling geven aan de vraag van de klant en tegelijk aan de geldende normen voldoen, vereist door de complexiteit een nauwe samenwerking met andere partijen.

De functie van de monteur en de technicus stelt nu hogere eisen aan zijn sociale vaardigheden. Deze persoon is vaak de eerste aanspreekpersoon van de klant en dat vereist een communicatieve en proactieve houding. De monteur moet nu de vertaalslag maken van probleem of wens van de klant naar oplossing.

Elektrotechnicus zijn vereist een zelfleiderschap en wendbaarheid die tijdens deze training op een zeer praktische manier aan bod komt. In deze training leert u succesvol uw doelen als monteur of technicus te realiseren. Zo wordt in realistische rollenspelen geoefend in het voeren van klantgesprekken waarbij ook klachtenbehandeling een onderdeel is, het geven en ontvangen van feedback en het omgaan met weerstand van je zelf, collega’s en andere partijen in het bouwproces. Het goed luisteren, samenvatten en doorvragen neemt daarbij een belangrijke rol in.

Resultaat

  • U heeft meer inzicht in uw eigen gedrag en weet dit bespreekbaar te maken;
  • U kunt assertiever communiceren met respect voor uzelf en voor anderen;
  • U kunt kritiek ontvangen en kritiek geven;
  • U begrijpt de vraag achter de vraag van de klant;
  • U kunt de klant adviseren;
  • U kunt op een effectieve manier samenwerken, aansluiten, verbinden;
  • U kunt medewerkers begeleiden;
  • U kunt zichzelf meer professioneel zichtbaar maken in de organisatie;
  • U kunt een eigen netwerk opbouwen;
  • U kunt zich op eigenkracht blijvend motiveren.

Programma

Dag 1 • Uitleg over de verschillende communicatiestijlen binnen DISC
• Het formuleren van persoonlijke doelen
• Stappen in persoonlijke ontwikkeling en persoonlijk leiderschap
Communicatiemodellen:
- ZBMO-model
- communicatiemuur
- schakelen tussen communicatieniveaus
- ‘Luisteren, samenvatten & doorvragen’ (trainen van vaardigheden)
• Wat is wendbaarheid en waarom belangrijk?
• Waarom proactief handelen?
Bovenstaande onderwerpen worden in rollenspellen geoefend
Dag 2 • De opbouw van een adviesgesprek (fases binnen een gesprek)
• Hoe vind je draagvlak voor je advies?
• Omgaan met weerstand en klachtenbehandeling
• Geven van feedback
Bovenstaande onderwerpen worden in rollenspellen geoefend


Voor aanvang van de training ontvangt u via de docent een link naar een online vragenlijst voor het DISC-model. Dit model is een communicatie- en gedragsanalyse en beschrijft gedrag dat herkenbaar is bij jezelf en bij anderen. U kunt deze DISC-persoonlijkheidsanalyse digitaal invullen. Output is de DISC-rapportage waar uw communicatie- en gedragsstijl in beschreven wordt.
Als u de vragenlijst niet in wilt vullen, dan kunt u nog steeds deelnemen aan de training.

Docent

Rob Kaspers

Rob Kaspers

Rob is sinds 1994 werkzaam als technisch adviseur en trainer (theorie en praktijk) op het gebied van veilige elektrische bedrijfsvoering. Zijn expertise ligt in de domeinen laagspanning (NEN 3140 en NEN 1010), middenspanning en hoogspanning (NEN 3840). Rob heeft daarbij ruime ervaring met het voorbereiden van cursisten op praktijkexamens en het ondersteunen van organisaties bij het implementeren van NEN 3140 en NEN 3840. Behalve trainen in techniek, heeft Rob ook veel ervaring met het trainen van softskills. Het trainen van competenties van medewerkers vindt hij belangrijk. Door deze combinatie heeft hij al vele NEN 3140 implementatietrajecten succesvol begeleid. Voor NEN geeft Rob de technische trainingen over NEN 3140 en NEN 1010 en de softskills trainingen voor IV/WV en monteurs.

Datum en locaties

Inschrijven € 990 excl. BTW p.p.